Kysely: Kumpi The Sandman: Overturen kansikuvista kiinnostaa enemmän?

Mikä tekee kirjojen kansitaiteesta mykistävää ja houkuttelevaa tai joissakin tapauksissa luotaantyöntävää? Mikä saa lukijan tarttumaan ennestään tuntemattomaan tekijään ja teokseen kirjakaupassa tai kirjastolla? Onko kannella lainkaan merkitystä? Väitän, että kansitaide (takakansiteksteineen) on yksi hyvin tärkeä ja houkutteleva tekijä lukijan koukuttamiseksi.

Viikko sitten utelin mielipiteitä J. K. Rowlingin The Casual Vacancyn (suom. Paikka vapaana) kansikuvista. Mieltymyksissä on eroavaisuuksia, ja kyselyn perusteella suosituin versio romaanin kanneksi näyttäisi olevan Yhdysvaltojen markkinoille suunnattu pokkaripainos. 

Ajattelin jatkaa kansitaidekyselyä.

Tänään vuorossa on Neil Gaimanin käsikirjoittama ja J. H. Williams III:n kuvittama The Sandman: Overture kansikuvineen (niitä on kaksi!), jotka paljastettiin yleisölle kuluneella viikolla. Kyseessä on minimuotoinen sarjakuva, josta julkaistaan kuusi numeroa kahden kuukauden välein. Ensimmäinen osa ilmestyy lokakuun lopussa 2013. 

Kuten jo nimestä voi päätellä, The Sandman: Overture on jatkumoa kehutulle ja monipolviselle mytologioihin ja myytteihin perustuvalle sarjakuvalle The Sandmanille, jolla Neil Gaiman nousi maineeseen ja menestykseen 25 vuotta sitten. Tai itse asiassa se on The Sandmanin prologi ja kertoo Morfeuksen — sarjan päähahmon — menneisyydestä ja alkuperästä.

Morfeuksen maailmankaikkeus vyöryy unenomaisena myyttien ylitse

Alkuperäinen The Sandman ilmestyi 75-osaisena sarjakuvalehtenä vuosina 1988—1995. Lehdet koottiin albumeiksi vuosina 1991—1996.

Sarja tutustuttaa lukijalle unen henkilöitymän eli Uneksunnan valtiaan Morfeuksen, joka on yksi Loputtomista (The Endless) kuuden sisaruksensa ohella. Englanniksi Loputtomien nimet ovat Dream (Uni eli Morfeus), Death (Kuolema), Destiny (Kohtalo), Despair (Epätoivo), Desire (Intohimo), Delirium (Houre) ja Destruction (Tuho) — ja näistä nimistä voi jo tehdä monta päätelmää sarjan laajoista teemoista. Seitsemännen kokoelma-albumin The Sandman: Brief Lives esipuheessaan Gaiman kertoi, että Loputtomat olivat olemassa ennen kuin ihmiskunta uneksikaan jumalista, ja he ovat olemassa vielä kun viimeinen jumala on kuollut. 

Syksyllä alkava minisarja paljastaa Gaimanin mukaan perhesalaisuuksia Loputtomista; sellaisia salaisuuksia, joita hän on pitänyt itsellään 25 vuoden ajan. Lisäksi sarja valottaa, miksi yltäkylläinen ja jumaliakin suurempi Morfeus jäi ihmisten vangiksi alkuperäissarjakuvan ensimmäisessä osassa — tätä ei nimittäin koskaan paljastettu täydellisesti The Sandmanissa

“People have often asked me what happened to Morpheus to make it possible for him to be captured in THE SANDMAN #1, and now they get to find out. And finding out, they get to learn secrets of the Endless that I’ve kept to myself for 25 years. Family secrets. And I should warn you: one of the Endless dies on page five.” — Neil Gaiman (lähde: Vertigo Comics)

Aiheesta voi myös kuunnella lisää Gaimanin (ja myös Williamsin) kertomana oheisen San Diegon Comic-Conissa 2013 videoidusta haastattelusta.

J. H. Williams III vs. Dave McKean

Koska The Sandman: Overturessa on pohjimmiltaan kyse nimenomaan kuviin eli graafiseen esitykseen perustuvasta sarjakuvasta (huom. tosin The Sandmaneita määritellään englanniksi termillä graphic novels eli suomeksi sarjakuvaromaaneiksi), joka painottuu toimivaan yhteistyöhön käsikirjoittajan ja kuvittajan välillä, on visuaalisella ilmeellä suuri merkitys.

The Sandman: Overturen kuvataiteellisesta puolesta vastaava Williams — tunnettu muun muassa Promethean ja Batwomanin kuvittajana — on oikeutetusti tehnyt huikean kansiversion sarjakuvalle, mutta lukijat voivat halutessaan hankkia lehden myös alkuperäisen The Sandman -sarjan kansikuvittajan Dave McKeanin kansiversiolla. 

Minä olen ihastuksesta sykkyröilläni molemmat kansikuvat nähtyäni: Williamsin versiossa taustalla on universumin rakennusaineita kaasupilvien ja tähtien muodossa (viitaten ehkä Morpheuksen syntysijoihin?) ja etualalla on Uneksunnan valtias Morfeus tarunhohtoinen kypärä päässään. Kuvassa yhdistyy absurdi unenomaisuus sarjan teeman mukaisesti ja hengästyttävän loimuavat värit.

Absurdiutta on myös Dave McKeanin kansikuvassa: Morfeus istuu valtaistuimellaan, joka muistuttaa häkellyttävästi ruumisarkkua, ja jonglööraa maailmankaikkeuden pelinappuloilla, planeetoilla. Hieman karnevalistinen tunnelma, eikö?

Kumpi kuvittaja on tehnyt vaikuttavampaa jälkeä The Sandman: Overturen ensimmäisen osan kannen kanssa?

1. J. H. Williams III 

Sandman_Overture

2. Dave McKean

Sandman_McKean

Comments

Teksti: Miia
Avainsanat: Comic-Con 2013, Dave McKean, J. H. Williams III, kansitaide, kysely, Neil Gaiman, sarjakuva, The Sandman, The Sandman: Overture

Kommentit

Naama on muutenkin oudohkosti vääntynyt ja näyttää hieman siltä kuin toinen silmä hohkaisi punaisena. Kiinnostuksen tuo kansi kyllä herättää (tosin niin tekee Williamsin kansikin).

Tuo McKeanin kansi näyttää muuten paremmalta, mutta Sandmanin naama kapenee liikaa, se näyttää tyhmältä.

Oma kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *