Tv-viikot 12-13: Hakekaa kätilö!, Arman Pohjantähden alla ja Stugor

Hakekaa kätilö!, pe 8.4. klo 19.00 TV1

SARJA Hakekaa kätilö! -sarjan viides tuotantokausi alkaa kahteen osaan jaetulla erikoisjaksolla, joka sijoittuu jouluun 1960.

Sarjan tähden Jenny Agutterin puku on tänään aivan muualta kuin hänen roolihahmonsa, sisar Juliennen vaatimattomasta kolttuvalikoimasta. Juhlavan kiiltävä, mustavalkoraitainen mekko loistaa kilpaa vieressä istuvan hoitaja Patsy Mountin eli Emerald Fennellin pallokuvioin koristellun leningin kanssa. 

”On ollut vapauttavaa, ettei minun ole tarvinnut sarjassa käyttää kovinkaan paljon aikaa pukeutumiseeni”, Agutter hymähtää.

”Ei tarvitse miettiä joka ku­vauspäivä, että mitä tänään taas pitikään panna päälleen. Sama univormu vaan ylle ja sillä selvä.” 

Agutter on alusta saakka ollut mukana laatusarjassa, joka sijoittuu toisen maailmansodan jälkeiseen Itä-Lontooseen, Poplarin kaupunginosaan. Sarja kertoo kirkon ylläpitämän Nonnatus-talon nunnien ja kätilöiden työstä alueen vähävaraisen yhteisön hyväksi. 

Nonnatus-talo ja sen johtaja, sisar Julienne, ovat aina olleet sarjan sydämessä, vaikka Juliennen menneisyydestä ei kovinkaan paljon kerrottu sarjan ensimmäisten kausien aikana. Ennen nunnaksi ryhtymistään Julienne eli tavallista nuoren naisen elämää, johon kuuluivat myös mies ja rakkaus. 

”Tämä on hyödyllinen taustakertomus minulle näyttelijänä”, Agutter toteaa. Hän kertoo herkistyvänsä kuvauksissa mitä odottamattomimmissa tilanteissa. 

”En ehkä aina itke, kun joku sarjassa kuolee. Mutta itken, kun näen esimerkiksi jonkun koskettavan toista ihmistä todella välittäen, vaikkakin vain ohimennen. Tietysti synnytyskohtaukset saavat minutkin tunteilemaan kyyneliin asti.”

Anneli Lenkkeri

Arman Pohjantähden alla, ti 5.4. klo 22.00 Nelonen

DOKUMENTTISARJA Mitä yhteistä on vangilla, moottoripyöräjengiläisellä, maahanmuuttajalla ja romanikerjäläisellä? He kaikki ovat tuttuja uutisista ja lehtijutuista, usein negatiivisista otsikoista ja nettikeskusteluista.

On toinenkin yhdistävä asia. He ja heidän asiansa ovat aiheina Arman Alizadin (kuvassa vas.) uudessa kymmenosaisessa dokumenttisarjassa Arman Pohjantähden alla.

”Heitä kaikkia yhdistää se, että yhteiskunta lokeroi ja leimaa heitä”, Alizad sanoo. Hän haluaa esikoisohjauksellaan rikkoa tabuja ja katsoa yhteiskunnan luomien stigmojen taakse.

Ihmisten kohtaaminen oli hänelle ohjelmaa tehdessä kaikkein tärkeintä. Vankilassa ollessaan Alizad kokeili eristysselliä ja jutteli vankien kanssa teoista, elämästä ja sovituksesta.

”Olen löytänyt jokaisesta haastateltavasta palan itseäni, oli hän huumeidenkäyttäjä, asunnoton, armeijan komentaja tai joku muu.” 

”Toivon, että katsojan maailman mustavalkoisuus pienenisi, kun hän katsoo ohjelmiani, ja samalla tietoisuus lisääntyisi. Vielä kymmenisen vuotta olin itsekin ajatuksiltani mustavalkoisempi. Ajattelin esimerkiksi, että kaikki vankilassa istuvat ihmiset ovat pahoja ihmisiä. En nähnyt, että monelle tarinalle voi olla olemassa erilaisia näkökulmia.”

Heini Kilpamäki

Stugor, su 3.4. klo 18.30 Fem

SARJA Suomessa on puoli miljoonaa kesämökkiä, ja joka vuosi rakennetaan 4 000 uutta. Tänä keväänä Kasper Strömman (kuvassa) esittelee pääosin ruotsinkielisessä Stugor-sarjassa tv-katsojille 30 Suomen kesämökeistä.

Strömman tunnetaan muun muassa sarjakuvataiteilijana, Vuoden graafikkona ja Suomen suosituimpana miesbloggaajana. Hänen bloginsa Kasper Diem kommentoi ahkerasti ja humoristisesti kaikkia yhteiskunnan ajankohtaisia arkisia aiheita. Nyt Strömman tekee uuden aluevaltauksen tv-ohjelman juontajana. Stugor-ohjelman kymmenen jakson aikana tutustutaa mökkien tarinaan ja tavataan niiden suunnittelijoita ja asukkaita. 

”Tämä on kesämökkeihin perustuva arkkitehtuuriohjelma, mutta uskon, että ohjelmaa on mukava katsoa, vaikka arkkitehtuuri ei kiinnostaisikaan”, Strömman sanoo.

Sarjassa vieraillaan esimerkiksi betonimökissä Ahvenanmaalla, presidentti Tarja Halosen siirtolapuutarhassa ja pelkällä lihasvoimalla pystytetyssä saarimökissä. Ruotsinkielisen Fem-kanavan ohjelmassa nähtävät mökkien suunnittelijat ja asukkaat puhuvat ruotsia, jos osaavat.

”Tarja Halonen tietysti puhui ruotsia, koska hän osaa sitä niin hyvin. Mutta ehkä puolet vieraista puhuu ohjelmassa suomea.”

Jukka Vuorio

Vanha kunnon Freda, Beatlesin sihteeri, su 3.4. klo 21.00 Teema

DOKUMENTTI Eikö kaikki ole jo sanottu The Beatlesista – yhtyeestä, joka kymmenen toimintavuotensa aikana mullisti maailman? Ei todellakaan!

Näkökulmia riittää loputtomasti, ja nyt pääsemme kuulemaan, miten omat vuotensa yhtyeen palveluksessa koki Freda Kelly. Järjestelytaitoinen teinityttö päätyi Cavern-klubin takahuoneesta Beatlesin ihailijakerhon sihteeriksi, asemaan jota lukemattomat fanit kadehtivat. Tiivis työsuhde organisaatiossa kesti 1970-luvulle, pidempään kuin itse bändi.

Ryan Whiten hyvin kuvitetussa dokumentissa (Good Ol’ Freda, Iso-Britannia 2013) puhuu ennen kaikkea nainen itse. Vakavamielinen Beatles-harrastaja janoaa kuulla hänen osin herkullisiakin sisäpiiriläisen aikalaiskokemuksiaan historiallisista henkilöistä, tapahtumista ja käänteistä.

Ja turha epäillä, että Freda olisi koskaan ratsastanut tai rahastanut ainutlaatuisilla kokemuksillaan ja salatuilla tiedoillaan. Tiukasti hän yhä vetää rajan niille yksityisille ja intiimeille uteluille joihin ei vastata. Rehtiä ja lojaalia, sekä muinoin että nyt! 

Arto Pajukallio

Les Misérables, la 26.3. klo 21.00 TV5 *** 1/2

ELOKUVA Voiko Les Misérablesia (USA 2012) edes olla kannattamatta. Se on historiallinen musikaalifilmatisointi 1800-luvun vallankumous-Ranskan köyhistä ja rikkaista. Näyttämöteos on kestohitti, ja kaiken takana on romaani, jolla on ihan suomenkielinenkin nimi – Victor Hugon Kurjat.

Elokuvan ohjaaja Tom Hooper on asemassa, jossa hän saa käsitellä aikuisia aiheita: Kuninkaan puhe, Tanskalainen tyttö. Elokuvamaailman kuuma nimi Eddie Redmayne näytteli jo Les Misérablesissa. Lain kouraa välttelevän Jean Valjeanin roolin esittävällä Hugh Jackmanilla (kuvassa) on musikaalitaustaa, mutta silti siinä on ainutkertaisuuden tuntua, kun hän, Russell Crowe ja Anne Hathaway vievät roolinsa läpi laulaen kameralle ennakkonauhoituksitta.

Hooper miettikin musikaalielokuvan lähestymistavat uusiksi. Elokuva vyöryy päälle.

Jussi Karjalainen

 

Comments

Teksti: Plaza

Kommentit

Oma kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *