Verkkoviestinnän vaikea tie

Arabimaissa kuohuu. On arveltu, että ilman nettiä ja somea mielenosoitukset tuskin olisivat levinneet yhtä laajasti. Verkko on käypä ilmaisuareena, mutta sillä on kääntöpuolensa. Demokratia voi saada pahan kolhun, jos teknologiaa käytetäänkin kyttäysvälineenä.

”Sosiaalinen media ruokkii uudenlaista aktivismia, jota hallitukset pyrkivät kontrolloimaan voimakkaasti”, seisoo Amnestyn vuosiraportissa.

Toimittaja Hanna Nikkanen seuraa silmä kovana verkkoviestinnän demokratiavaikutuksia. Kirjassaan Viaton imperiumi (Like, 2010) hän ruotii suomalaisyritysten vastuullisuutta.

HANNA Nikkasella on suuret ruskeat nappisilmät ja pyöreät kasvot, mutta tyttömäinen ulkonäkö pettää – hän on ärhäkkä ja kriittinen toimittaja. Juuri nyt Nikkasta risoo se, että suomalaiset kuluttajat ja toimittajat päästävät kotimaiset yritykset vastuullisuusasioissa liian vähällä.

Verrataanpa Suomea Ruotsiin. Naapurimaassa yhteiskunnallinen keskustelu on Nikkasen mukaan hyvin kriittistä. Firmat joutuvat skarppaamaan, koska niiden toimintaa puidaan herkästi julkisuudessa. Suomessa virheitä nähdään lähinnä muissa maissa. Kritiikistä taas saa leiman otsaansa, etenkin taloudellisesti tiukkoina aikoina.

Ikään kuin suomalaisyritysten puolesta pitäisi tauotta liputtaa sinivalkoiset laput silmillä.

”Yhteinen tsemppihenki johtaa huonoon lopputulokseen myös taloudellisesti. Vientikin tökkii, jos etiikkapuoli ei ole kunnossa. Eikä ole kenellekään hyödyksi, jos vastuullisuusasioita ei pystytä käsittelemään julkisesti”.

MONELLA näkyvällä kuluttajabrändillä – meillä ja muualla – on vastuullisuusrintamalla vielä tekemistä. Perusasiat kuten tuotannon valvominen ovat esimerkiksi vaate-alalla vielä keskeneräisiä. Toisin kuin monet kuvittelevat, kallis tuote ei välttämättä ole halpaa eettisempi.

”Täytyy melkein pyytää anteeksi, jos ostaa vaatteita henkkamaukoista. Hinta ei kuitenkaan ole eettisyyden tae. Juuri halpaketjut joutuvat viemään valvonnan paljon pidemmälle.”

Tuotantoketjun ja työolojen valvonnan edelläkävijät löytyvät yllättäen Espanjasta. Esimerkiksi Suomessakin toimiva Zara saa Nikkaselta hyvät pisteet.

”Ketjun alihankkijoiden työolot ovat parantuneet jatkuvasti. Tämä osoittaa sen, että painostus toimii. Toivon, että myös Suomessa toimittajat ja kuluttajat alkaisivat toimia!”

NOKIA Siemens Networksin kestävän kehityksen johtaja lausahti hiljattain Kauppalehdessä, että yritykset heräävät vastuulliseen toimintaan usein vasta omien virheidensä kautta. NSN joutui itse kasvokkain vastuullisuuskysymysten kanssa, kun sitä moitittiin verkkolaitteiden toimittamisesta Iraniin. Lopulta verkkoyhtiön oli pakko myöntää, että sen myymää teknologiaa käytettiin hallituksenvastaisten toisinajattelijoiden jahtaamiseen.

Nikkanen piti alusta saakka tapausta tiukasti esillä. Hän jaksaa muistuttaa, että sananvapauden kontrollin mahdollistavaa teknologiavientiä ei vieläkään rajoiteta eikä eettisiä näkökulmia huomioida.

MONI kompuroi myös omaan viestintäkulttuuriinsa. Tyyli ”luukut kiinni ja pää pensaasen” on Nikkasen kokemuksen mukaan valitettavan yleinen. Mutta yhtä hän hehkuttaa: Nokian yhteiskuntavastuujohtajaa Pekka Isosomppia.

”Vaikka olemme eri mieltä, hän kuuntelee ja puhuu avoimesti, eikä vältä konfrontaatiota. Haluaisin löytää jokaisesta firmasta oman isosomppini!”

MITKÄ ovat Nikkasen niksit vastuun tehostamiseksi? Ainakin kuluttajapaineen ja läpinäkyvyyden lisääminen. Ykkösenä on silti sääntely – kuluttajavalinnoilla on rajansa. Otetaan esimerkiksi luomu- ja lähiruokaruokabuumi.

”Arvostan toki sitä, että ihmiset pieniä henkilökohtaisia valintoja, mutta se ei itsessään riitä. Pitäisi vaatia, että muutkin kuin omat tomaatit ovat luomua”.

VIATON imperiumi
sisältää kolme kertomusta suomalaisesta yritysvastuusta. Kirjaa lukiessani joudun yllättäen kasvokkain omien ennakkoluulojeni kanssa: Nikkanen ei monen muun aktivistin tapaan pidä yrityksiä pelkkinä mörökölleinä kuten olisin olettanut.

”Me tarvitsemme paperia ja viestintäteknologiaa”.

Kysymys on siitä, mitä muuta yrityksiltä tulisi vaatia.

Comments

Teksti:Noora Valkonen
Avainsanat: etiikka, ihmiset & ilmiöt, internet, kirjat, kritiikki, kuluttaja, Like, media, politiikka, talous, tietokirja, vastuullisuus

Kommentit

Oma kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *