Kohtaamisia: Lumi-suunnittelija Sanna Kantola

SEISON Lumi Accessories -laukkuliikkeessä kuin herkkukaupassa. Hypistelen clutcheja, silitän satulalaukkuja. Tuon konjakin värisen toten haluan, päätän. Täydellisen laukun kanssa perusarki näyttää niin paljon kauniimmalta.

Todellisuudessa en ole tullut shoppailemaan, vaan tapaamaan merkin toista perustajaa, suunnittelija Sanna Kantolaa.

KANTOLA, 38, on vielä äitiyslomalla ja saapuu tapaamiseemme vaunujen kanssa. Niissä tuhisee muutaman kuukauden ikäinen pikkuneiti.

Istumme kahvilaan Kiseleffin talossa, jossa Lumi on juuri avannut toisen liikkeensä. Kantola sopii design-talon miljööseen: hänellä on yllään tyylikäs sininen mekko, jalassa kiilakorkosandaalit, hiukset veivattu veikeälle sivuponnarille. Olalla keikkuu oman malliston laukku.

TOTEAMME alkuun, että laukkuvillitys on tullut jäädäkseen. Pahin merkkikassibuumi on ehkä laimentunut, mutta laukku on edelleen yksi tärkeimmistä käyttöesineistä. Ja enemmän: se henkii omistajansa persoonallisuutta.

Laukku laajenee kohti teollista muotoilua. Se on vaatteen ja esineen välissä”, Kantola sanoo. Tämä asettaa aika lailla vaatimuksia: elämänkumppanin on sovittava erilaisiin tilanteisiin.

Lumen valttikortti on monikäyttöisyys. Pelkistetyt laukut sopivat kaikille, niin naisille kuin miehille, kolmekymppisistä kuuskymppisiin.

Pohjoismaisuus, suomalaisuus, yksinkertaisuus ja funktionaalisuus”, Kantola luettelee tunnusmerkkejä. Esimerkiksi hihnat voi monissa malleissa irrottaa.

Kantolan sanoin Lumi-tuotteet sopivat etenkin ”design-painotteiseen ympäristöön”. Niitä myydään paljon esimerkiksi museoissa, kuten New Yorkin MoMassa. Muodin mekat – Iso Omena, Tokio ja Pariisi – vilahtelevat usein Kantolan puheessa. Lumikin syntyi reilut kymmenen vuotta Kantolan ja hänen miehensä Bruno Beaugarden yhteistyönä Pariisissa.

KANTOLA on muodin maailmannainen, mikä säteilee hänen kirjasuosikkeihinsa. Yksi niistä on Elizabeth Gilbertin matka- ja kasvukertomus Omaa tietä etsimässä (Otava, 2010). Sen Kantola ahmaisi yhdeltä istumalta. Löytyi paljon tuttuja kaupunkeja ja yhtymäkohtia omaan elämään.

Aina kun luen, se on esteettistä. Kuvat ovat tärkeitä, samoin se, että kirjasta saa jollain tavalla tietoa. Jos olisi enemmän aikaa, haluaisin lukea Austeria, Husdtvetiä ja Oksasta”, Kantola sanoo. Kahden pienen lapsen kanssa ajankäyttö on tiukoilla.

Suosikkeja ovat design- ja sisustuslehdet sekä elämänkerrat. Viimeisin tuttavuus on Maija Isolan elämänkerta. Visuaalisuus on tärkeää, sillä se syöttää luovia impulsseja, kuten himoa uusiin väreihin. Silloin Kantola saattaa etsiä kirjoista lisätietoa esimeriksi miljöistä.

SYKSYN Lumi-malleissa näkyy muun muassa poninkarvaa ja viininpunaiseksi luonnonvärjättyä sekä konjakinväristä nahkaa. Uutuutena on kokonaan Suomessa valmistettu mallisto. Se on ollut iso rutistus, sillä design-yrittäjyys ei maassamme ole aivan helppoa. Volyymit ja markkinointi tuovat Kantolan mukaan kansainvälisen menestyksen, mutta suomalaiset pienet merkit eivät saa siihen tarpeeksi vetoapua. Esimerkiksi Tanskassa oman maan suunnittelijoita tuetaan runsaskätisemmin.

Suunnittelutyössään Kantola miettii usein, millaisia tuotteita itse tarvitsisi ja käyttäisi. Hän ammentaa ideoita niin matkoilta kuin arkipäiväisistä asioista.

Kuten lasten kurahanskan sulku tai henkselit. Niistä tulee detaljeja”.

Inspiraatio tuhisee yhä tyytyväisenä vaunuissaan.

Comments

Teksti:Noora Valkonen
Avainsanat: design, ihmiset & ilmiöt, kuluttaja, lukeminen, muoti, taide, tyyli

Kommentit

Oma kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *