Kohtaamisia: Kauniin Suomen kuraattori Essi Ahtola

INHOAN muotisanaa diginatiivi, mutta sellainen, jos joku, on Essi Ahtola. Tuore yrittäjä, jonka kulttuurifirma toimii verkossa. Ahtola on myös kansainvälinen: puheessa vilisee vierassanoja kuten co-branding ja high-brow. Nuorikin hän on, vasta parikymppinen. Taidemaalari Taisto Ahtolan lapsenlapsi haluaa sinkauttaa suomalaisen kulttuurin joka jampan olohuoneeseen ja sieltä maailmalle. Iso jytky on keskiviikkona alkava kulttuurifestari Lookin’ Good, Finland!

TAPAAMME Ahtolan kanssa lauantaisena iltapäivänä ravintola Teatterissa. Nälkäinen Ahtola tilaa kanasalaatin, minä alan tankata perusasioita. Tässä niitä tulee: Ahtola rekisteröi perusti Kreative Generation -yrityksensä muutamia kuukausia sitten. Sen kivijalka on Kreative Shop -verkkokauppa, joka välittää suomalaisia kulttuurituotteita, etenkin designia, muotia ja kuvataidetta. Toiminta pyörii vapaaehtoisten ja pienen kääntäjätiimin voimin sekä Ahtolan energialla.

Virtaa riittää, sillä Ahtolalla on päämäärä: toimia suomalaisen luovuuden äänitorvena ja tiputtaa korkeakulttuuria norsunluutornistaan.

”Haluan madaltaa ihmisten kynnystä kokea kulttuuria – omalla tavallaan”, Ahtola sanoo. Siihen ei tarvita erityistä älykkyyttä eikä korkeakoulututkintoja. Tutkintoja Ahtolakaan ei kaipaa. Hän on kirjoilla ammattikorkeakoulussa, mutta ”unohti” ilmoittautua alkaneelle lukuvuodelle. Ahtola vierastaa itseisarvoista akateemisuutta, eikä opinnoille juuri nyt olisi aikaakaan.

”Mielummin olen se, joka näkee mahdollisuuksia ja koordinoi.” Ja pistää tuulemaan: viime kuukaudet Ahtola on keskittynyt järjestämään kaikille avointa ja ilmaista Lookin’ Good, Finland! -festaria Helsingin Suvilahteen. Siinä ovat kiinni sekä Ahtolan aika että rahat.

”Taidetta tuodaan harvoin lähelle ihmisiä näyttävällä tavalla. Haluan osoittaa, että pienet toimijat voivat tehdä jotain suurta”, Ahtola perustelee investointiaan.

TAPAHTUMAN pääroolissa ovat muoti, taide ja musiikki. Esillä on liki sata nuoren kuvataiteilijan työtä, muoti jalkautuu yleisön keskelle Fashion Weekend -viikonloppuna. Idea lähti muhimaan kun Ahtolan brittipoikaystävä tokaisi suomalaisten olevan tosi hyvän näköisiä. Ahtola ei arastellut vaan lähti sekoittamaan perinteisiä kulttuurikategorioita.

”Muodilla on taiteellinen arvo ja taiteella sisustuksellinen”.

MISSÄ tässä kaikessa on kirja? Ei vielä missään, mutta Ahtolan haaveena on, että Kreative -media ja Kreative Shop -verkkokauppa laajenisi kattamaan kaiken kulttuurin, myös kirjallisuuden.

”Haluaisin että myynnissä olisi esimerkiksi omakustanteita ja indie-tyyppistä kirjallisuutta. Yhteistyö kustantajienkin kanssa kiinnostaa.” Kaupan olisi samassa paikassa kaikki, kenties myös kulttuuripalvelut. Siihen on vielä matkaa.

AHTOLAN draivi ja kunnianhimo tempaa mukaansa. Kun aikaa liikenee, monitehopakkaus ulkoiluttaa koiraa, kokkaa ja tutkii uusia markkinoita lukemalla Kiinaa ja Japania käsittelevää kirjallisuutta. Halu kasvaa on kova.

Talliinsa Ahtola haluaa nuoria tekijöitä, jotka ovat oman juttunsa jo löytäneet, saaneet vähän jalustaakin. Lisäksi heillä täytyy olla kiinnostusta kasvaa kansainvälisesti ja olla esillä.

SUKUTAUSTA antoi Ahtolalle kimmokkeen, turvaa ja varmuutta tekemiseen, mutta hän haluaa osoittaa, että jokainen voi tehdä haluamiaan valintoja ja sitä mitä rakastaa.

”En shoppaile ja opiskelijakortilla syön jatkuvasti Kelan kahden euron aterioita. Minulla on missio, joka antaa enemmän kuin tietty elintaso.”

MIKÄ Suomessa on nyt hyvännäköisintä?

”Rakastan sitä, miltä Helsinki näyttää pimeinä ja kirkkaine syysiltoina. Valot ja arkkitehtuuri ovat mielettömiä”.

Comments

Teksti:Noora Valkonen
Avainsanat: design, ihmiset & ilmiöt, kirjat, kulttuuri, muoti, musiikki, taide, tapahtumat, tyyli

Kommentit

Oma kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *