3 kirjaa brändeistä

 

Brändi-sana vilahtelee milloin missäkin otsikossa. Puhutaan kirjailijabrändeistä, maabrändeistä tai Guggenheim-brändistä. Harvemmin pureksitaan sitä, mitä brändillä oikein tarkoitetaan. Haarukoin kolme kirjaa, jotka auttavat avaamaan asiaa.

1/ Radikaali brändi (Talentum)

Oma raamattuni. Nando Malmelinin ja Jukka Hakalan mukaan homma pelittää, kun koko yritys rakentaa brändiä. Brändi ei ole tuote eikä logo, vaan kokonaisvaltainen ajattelutapa – yrityksen toimintaa ja viestintää ohjaava visio. Brändi on korvaamatonta aineetonta pääomaa mielikuvayhteiskunnassa.

2/ Brändi kulmahuoneeseen! (WSOY Pro)

Nimi sen jo kertoo. Marko Kulmala & co. kertoo, missä brändiajattelun pitäisi olla: siellä, missä yritystä johdetaan. Heti alkuun lukijalle tarjotaan selkeä brändin määritelmä: brändi on kaiken sen tiedon, kokemusten ja mielikuvien summa, joita kuluttajalla on tuotteesta/palvelusta. Kirjassa on mukana paljon hyviä caseja, jotka konkretisoivat brändin rakentamista.

3/ Tee itsestäsi brändi – asiantuntijaviestintä livenä ja verkossa (Docendo)

Hieman toisenlainen teos, jossa Ei oo totta -blogia pitävä Katleena Kortsesuo ohjeistaa lukijoita oman henkilöbrändinsä rakentamiseen. Teos on suunnattu kaikille niille, jotka haluavat omalla osaamisellaan erottua muista. Esimerkiksi työmarkkinoilla omien taitojen ja ajatusten kiteyttäminen sekä myyminen ovat tärkeitä. Ei se sen kummempaa ole.

 

Comments

Teksti:Noora Valkonen
Avainsanat: brändit, mainonta, markkinointi, talous, tietokirjallisuus

Kommentit

Oma kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *