Mitä kirjaa luet parhaillaan?

Etusivu Foorumit Lukeminen Mitä kirjaa luet parhaillaan?

Tämä aihe sisältää 2,356 vastaukset, 0 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  Nimetön 4 vuotta, 1 kuukausi sitten.

Esillä 15 viestiä, 2,326 - 2,340 (kaikkiaan 2,357)
  • Julkaisija
  • Nimetön
    kesälintu;11631117 wrote:
    Taidamme olla sukulaissieluja.
    Oletko lukenut Fred Vargasin dekkareita ( Sinisten ympyröiden mies)? Tapahtumapaikkana
    Pariisi, mystinen ilmapiiri, persoonallisen hellyttäviä henkilöhahmoja.
    Tunnetko Paolo Coelhon tuotantoa? Runollista, filosofista pohdintaa ja etsintää.

Agatha Christien ja Donna Leonin lisäksi en juuri lue dekkareita, mutta kurkistan kirjakaupassa miltä Fred Vargas, miten harhaanjohtava nimi, tuntuu. Coelhon Alkemisti jätti minun tapauksessani muut hänen kirjansa varjoonsa. Onko sinulla jokin mielikirja?

Nimetön
    Sara, post: 11631617 wrote:
    Agatha Christien ja Donna Leonin lisäksi en juuri lue dekkareita, mutta kurkistan kirjakaupassa miltä Fred Vargas, miten harhaanjohtava nimi, tuntuu. Coelhon Alkemisti jätti minun tapauksessani muut hänen kirjansa varjoonsa. Onko sinulla jokin mielikirja?

Ensimmäinen lukemani Coelhon teos oli ”Piedra-joen rannalla istuin ja itkin”. Kiinnostuin kirjailijan
    tyylistä ja aihepiiristä, koska se oli niin erilainen kuin muut lukemani romaanit. Runollis-filosofista
    etsintää ja pohdintaa, mutta toisaalta ei myöskään liian raskasta luettavaa. Olen aloittanut
    lukea Alkemistia ja siitä pidän minäkin enemmän kuin esim. Zahirista. Coelhon teokset näyttävät
    kaikki seuraavan lähes samanlaista tematiikkaa.
    Kysyt, onko minulla jokin mielikirja. Sitä joudun kyllä miettimään. On niin paljon hyviä kirjoja, että
    on todella vaikea päättää. Mutta yksi runoilija, johon voin aina palata on T.S.Eliot (Selected Poems).
    Pidin myös Dan Brownin Da Vinci Code´ista ja Khaled Hosseinin romaanista Tuhat loistavaa
    Aurinkoa, joka minulla on vielä kesken.
    Fred Vargas on muuten Keski-Euroopan suosituimpia dekkaristeja. Hän on myös ihmisoikeuksien
    puolustaja kuten Emile Zola aikoinaan ja on sen takia joutunut vaikeuksiinkin.

Nimetön
    kesälintu;11632633 wrote:
    Ensimmäinen lukemani Coelhon teos oli ”Piedra-joen rannalla istuin ja itkin”. Kiinnostuin kirjailijan
    tyylistä ja aihepiiristä, koska se oli niin erilainen kuin muut lukemani romaanit. Runollis-filosofista
    etsintää ja pohdintaa, mutta toisaalta ei myöskään liian raskasta luettavaa. Olen aloittanut
    lukea Alkemistia ja siitä pidän minäkin enemmän kuin esim. Zahirista. Coelhon teokset näyttävät
    kaikki seuraavan lähes samanlaista tematiikkaa.
    Kysyt, onko minulla jokin mielikirja. Sitä joudun kyllä miettimään. On niin paljon hyviä kirjoja, että
    on todella vaikea päättää. Mutta yksi runoilija, johon voin aina palata on T.S.Eliot (Selected Poems).
    Pidin myös Dan Brownin Da Vinci Code´ista ja Khaled Hosseinin romaanista Tuhat loistavaa
    Aurinkoa, joka minulla on vielä kesken.
    Fred Vargas on muuten Keski-Euroopan suosituimpia dekkaristeja. Hän on myös ihmisoikeuksien
    puolustaja kuten Emile Zola aikoinaan ja on sen takia joutunut vaikeuksiinkin.

Tuhat loistavaa aurinkoa on minullakin kesken. En ole runotyttö, mutta Jane Austenin lukijana olen ajatellut, että pitäisi hieman tutustua johonkin T.S.Eliotin kirjaan. Da Vinci on tietysti mielikuvitusta kiihottava. Yksi helmiäni on Yukio Mishiman Aaltojen pauhu, en osaa selittää mieltymystäni siihen. Yllätyksekseni näin siitä filminkin. Kun tarvitsen hyvän olon tunnetta tai lohdutusta luen Anni Polvan turvallisen kirjan Vaimoke.

Nimetön
    Sara, post: 11633709 wrote:
    Tuhat loistavaa aurinkoa on minullakin kesken. En ole runotyttö, mutta Jane Austenin lukijana olen ajatellut, että pitäisi hieman tutustua johonkin T.S.Eliotin kirjaan. Da Vinci on tietysti mielikuvitusta kiihottava. Yksi helmiäni on Yukio Mishiman Aaltojen pauhu, en osaa selittää mieltymystäni siihen. Yllätyksekseni näin siitä filminkin. Kun tarvitsen hyvän olon tunnetta tai lohdutusta luen Anni Polvan turvallisen kirjan Vaimoke.

En ole valitettavasti lukenut Yukio Mishimaa, mutta nyt kun mainitsit hänet, minuakin kiinnostaa
    Aaltojen pauhu. Onko hänen tyylinsä runollista? Olen lukenut Yasunari Kawabatan Tuhat kurkea,
    siitä pidin valtavasti. Hänen tyylinsä on niukkasanaista ja runollista kuin japanilainen kukka-asetelma. Yukio oli Kawabatan oppipoika. Järkyttyneenä luin heidän traagisista kohtaloistaan.

Nimetön
    kesälintu;11633805 wrote:
    En ole valitettavasti lukenut Yukio Mishimaa, mutta nyt kun mainitsit hänet, minuakin kiinnostaa
    Aaltojen pauhu. Onko hänen tyylinsä runollista? Olen lukenut Yasunari Kawabatan Tuhat kurkea,
    siitä pidin valtavasti. Hänen tyylinsä on niukkasanaista ja runollista kuin japanilainen kukka-asetelma. Yukio oli Kawabatan oppipoika. Järkyttyneenä luin heidän traagisista kohtaloistaan.

Olen lukenut Tuhat kurkea ja pidin kovasti. Kannattaisi lukea uudelleen. Luin muitakin hänen kirjojaan, mutta tämä jäi mieleen. Luulin kirjoittajan olleen Yukio Mishima! Luin vuosia sitten lehdestä, että hän teki harakirin. Niinkö Kawabatakin? Aaltojen pauhu on yksinkertaisesti kerrottu, tuota japanilaista niukkuutta, aitoutta, syviä hillittyjä tunteita, oikeastaan rakkauskertomus ja kertoo uskottavasti pikku saaren tavoista ja ihmisistä.

#217496 Ilmoita asiaton viesti

Nimetön
    Sara, post: 11634031 wrote:
    Olen lukenut Tuhat kurkea ja pidin kovasti. Kannattaisi lukea uudelleen. Luin muitakin hänen kirjojaan, mutta tämä jäi mieleen. Luulin kirjoittajan olleen Yukio Mishima! Luin vuosia sitten lehdestä, että hän teki harakirin. Niinkö Kawabatakin? Aaltojen pauhu on yksinkertaisesti kerrottu, tuota japanilaista niukkuutta, aitoutta, syviä hillittyjä tunteita, oikeastaan rakkauskertomus ja kertoo uskottavasti pikku saaren tavoista ja ihmisistä.

Googlasin wikipediasta Mishimasta ja Kawabatasta. Mishima oli poikkeuksellisen lahjakas ja
    tuottelias kirjailija, mutta hän kuului poliittisilta mielipiteiltään aktiiviseen ääriryhmään, mikä
    luultavasti koitui hänen tuhokseen. Kawabata puhui nobelpalkinto-puheessaan itsemurhavastai-
    sesti, mutta päätyi itse tekemään itsemurhan neljä vuotta myöhemmin – luultavasti terveydellisistä syistä. Hänen kuolemaansa on pidetty myös tapaturmana.

Mainitsit Jane Austinin yhteydessä T.S.Eliotin (Autiomaa, Old Possum´s Book of Practical Cats,
    Murha katedraalissa). Tarkoitatko ehkä George Eliotia, joka on kirjoittanut romaanin nimeltä
    Middlemarch? Hän oli 1800-luvun lopun huomattavimpia engl. kirjailijoita, maaseutuelämän
    kuvausta.

#217497 Ilmoita asiaton viesti

Nimetön

Olen lukemassa Doris Lessingin ”The Golden Notebook”-nimistä teosta. Olen aina pitänyt hänen
    tyylistään ja kirjallisesta maailmastaan, mutta edellämainittua kirjaa olen lukenut jo kauan. Se
    on hyvin tarkkasilmäinen kuvaus ihmissuhteista, mielenkiintoinen, ehkä hidas. Mutta kirjan
    teksti on niin pientä, että en kerta kaikkiaan jaksa lukea montaa sivua kerralla, vaan siirryn
    aina välillä muihin kirja-aarteisiin. Sen sijaan muut Lessingin kirjoittamat romaanit kuten
    ”The Good Terrorist”, ”London Observed” ja ”The Fifth Child” tuli luettua paljon nopeammin.
    Oletteko lukeneet Doris Lessingiä?

#217498 Ilmoita asiaton viesti

Nimetön
    kesälintu;11637340 wrote:
    Googlasin wikipediasta Mishimasta ja Kawabatasta. Mishima oli poikkeuksellisen lahjakas ja
    tuottelias kirjailija, mutta hän kuului poliittisilta mielipiteiltään aktiiviseen ääriryhmään, mikä
    luultavasti koitui hänen tuhokseen. Kawabata puhui nobelpalkinto-puheessaan itsemurhavastai-
    sesti, mutta päätyi itse tekemään itsemurhan neljä vuotta myöhemmin – luultavasti terveydellisistä syistä. Hänen kuolemaansa on pidetty myös tapaturmana.

Mainitsit Jane Austinin yhteydessä T.S.Eliotin (Autiomaa, Old Possum´s Book of Practical Cats,
    Murha katedraalissa). Tarkoitatko ehkä George Eliotia, joka on kirjoittanut romaanin nimeltä
    Middlemarch? Hän oli 1800-luvun lopun huomattavimpia engl. kirjailijoita, maaseutuelämän
    kuvausta.

Arvelen näiden kahden japanilaisen iehen olleen suoria ihmisiä, jotka elivät vakaumuksensa mukaan ja niin heidän kirjansakin ovat kristallinkirkkaita, niin ainakin muistissani. Yritin selailla Austenin kirjoja saadakseni selville kenestä Elliotista on kyse, mutta ei osunut kohdalle. Middlemarch on uusi nimi, pitää tutustua häneenkin, kiitos kaikista lukuvihjeistä.

#217499 Ilmoita asiaton viesti

Nimetön

Silmä vilisti… Middlemarch onkin G. Eliotin romaani, eikä kirjailija.

#217500 Ilmoita asiaton viesti

Nimetön

Nicky Cruzin klassikko Juokse poika juokse on lukemisen alla täälläpäin!

#217501 Ilmoita asiaton viesti

Nimetön
    sipi, post: 11641028 wrote:
    Nicky Cruzin klassikko Juokse poika juokse on lukemisen alla täälläpäin!

Onko Cruz mielestäsi hyvä kirjoittaja? Mitä pidät kirjasta? Sain kyseisen teoksen tädiltäni, tunnen
    Cruzin tarinan, vaikka en olekaan lukenut sitä.

#217502 Ilmoita asiaton viesti

suvikuu
    Jäsen

Victoria Hislopin Saari on luettavana. ja hyvä ja mielenkiintoinen onkin. Teemalla on mennyt kirja sarjana. Kreikan historiaa, ja ei liian rankkaa, vaikka lepra on aiheena.

#217503 Ilmoita asiaton viesti

Nimetön

Olen juuri lukenut Alice Munron novellikokoelman Selected Stories, jossa kirjailija kuvaa lapsuutensa maaseutua ja sen arkielämää, jota paikka paikoin värittää jokin yllättävä tapahtuma. Teemoina ovat usein rakkaus, pelko, ihmisen herkkyys, anteeksianto. Ilmapiiri on hyvin elämänläheinen, tyyli luonnollista kertomista ilman erikoisuuden tavoittelua. Henkilöhahmot ovat arkipäivän eläjiä, arvokkaita omassa elinympäristössään.

#217504 Ilmoita asiaton viesti

Ilahduin huomatessani Nora Robertsin kirjoittaneen uuden romanttisen fantasiasarjan. Eli luvussa tällä hetkellä Varjojen ratsu.
    Ensimmäinen hämärän noita Sorcha kuoli yrittäessään tuhota velho Cabhanin, joka esiintyy muun muassa suden hahmossa. Jokainen Sorchan lapsista sai oman eläinoppaansa: koiran, haukan ja hevosen.
    Nyt satojen vuosien jälkeen koolla on jälleen kolmikko, joka on perinnyt ensimmäisen hämärän noidan voimat ja yhteenotto Cabhanin kanssa lähestyy.
    Pidin oikein kovasti hänen edellisestä fantasia-aiheisesta trilogiastaan, joka alkoi Morriganin ristillä.
    Tuskinpa tämäkään O’dwyer- sarja tulee aiheuttamaan pettymystä.
    Odottamassa muun muassa Charlaine Harrisin Sookie-sarjan päätös. Näihin kirjoihin tarttumista epäröin, sillä ne olivat luokiteltu kauhuun.

#217505 Ilmoita asiaton viesti

Nimetön
    suvikuu, post: 11676002 wrote:
    Victoria Hislopin Saari on luettavana. ja hyvä ja mielenkiintoinen onkin. Teemalla on mennyt kirja sarjana. Kreikan historiaa, ja ei liian rankkaa, vaikka lepra on aiheena.

Hislopilta toinenkin kirja suomeksi, Elämänlanka. Tykkäsin.

Esillä 15 viestiä, 2,326 - 2,340 (kaikkiaan 2,357)

Alueelle ‘Lukeminen’ ei voi kirjoittaa uusia aiheita eikä vastauksia olemassaoleviin aiheisiin.