F1 auton jarrutus mutkaan

Etusivu Foorumit Urheilu Urheilukeskustelut F1 auton jarrutus mutkaan

Tämä aihe sisältää 29 vastaukset, 0 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  hänno 8 vuotta, 1 kuukausi sitten.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 30)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #36239 Ilmoita asiaton viesti

    Nimetön

    Terve

    Tuli lyötyä vetoa taas yhdestä asiasta. (viskipullo)

    Eli veto koskee formula ykkösellä ajoa mutkassa.

    Kysymys kuuluu: Jarrutetaanko F1 autolla myös mutkassa eli ns. jarrutetaan sisään mutkaan?

    Kaikkihan tietää että jarrutetaan ennen mutkaa mutta kun formula käännetään kääntymään mutkaan niin vieläkö kuskilla on jalka jarrulla?

    Itse olen sitä mieltä että mutkat vedetään formulalla erittäin agressiivisesti ja sen voi jakaa kolmeen osaan. jarrutus ennen mutkaa, jarrutus mutkassa ja kaasuttaminen mutkassa ulos tultaessa.

    Toivon asiallisia vastauksia eikä mitään musta tuntuu että kun ajoin PC:llä jne.

    #500268 Ilmoita asiaton viesti

    Nimetön

    silloin kun isä lampun osti ajoi Prost kaarteet jarrulla ja Keke kaasulla eli Alain antoi takapyörille tehoa vasta kun suora aukesi kun taas Keke suomen liukkailla oli oppinut, ettei kurvissa ole viisasta jarruttaa vaan ohjata kaarteen läpi kaasulla. Nyky autot aina tähän vuoteen asti on varustettu luistonestojärjestelmällä joten uskoisin, ( tämä on täysin oma mielipide) Keken tavan olevan yleisempi.
    Ensi vuonna ajetaankin sitten taas ilman luistonestoja, joten kisoista tulee enemmän kuljettajien kuin pelkkien autojen kamppailu keskenään.

    #500269 Ilmoita asiaton viesti

    Nimetön

    Olen aivan varma, että suurin osa F1-kuljettajista tekee jarrutuksen ennen kurvia ja ajaa sen läpi kaasulla. Tässä ne erot tulevat, kun verrataan,että kuka uskaltaa jättää jarrutuksen myöhempään mutta ei niin myöhään, että kaasulla ei voisi ajaa kurvia läpi.

    #500270 Ilmoita asiaton viesti

    Nimetön

    Onneksi tuodta vetoluiston tai sutimisen estosta päästään eroon ja kuskiille jää enemmän varsinaiseen ajamiseen tarvittavia pelivälineitä. Ferrari oli ilmeisesti kehittänyt huippuunsa systeemin edellisen mestarin aikaan, mikä hänen nimensä nyt olikaan. Incar kuvasta kuului selvästi koneen ääni , missä vaiheessa kuski antoi hanaa ja tekniikka hoiti homman. Ei senpuoleen, kyllä mestari olisi ollut mestari muunkinlaisilla välineillä, mutta olisiko ollut niin monta kertaa?
    Ensi vuosi on mielenkintoinen, sutimisenesto pois ja alla Bridgestonen ”liukkaat” renkaat. Kaasun ja jarrun käyttösuhteeseen vaikuttaa tietysti kuskin perustyyli ajaa, jota hän joutuu vielä muuttamaan jopa kauden aikana, tapaus Kovalainen. Auton rakenteellinen taipumus yli- tai aliohjautuvuuteen, riippuen suunnittelun lähtökohdista, vaikuttaa myös asiaan. Kaarteiden muoto on tietysti ratkaiseva, onko tiukasti jarrutettava takapiikki vinkkeli vaiko loivasti alkava, ”kirraava” kaarre, jossa jarruttamista voi luontevammin jatkaa kaarteeseen pidemmälle. Polkimien käyttötavoissakin ja asettelussa on eroja, mielestäni vasemman jalan jarrutus on ainoa oikea, eikä se tarkota mitään jarrun päällä makaamista, ensimmäistä kertaa karting autolla ajavan tyyliin. Muistaakseni tämä Rubens oli vaikeuksissa tässä vasemman jalan asiassa, siirrytyään Hondalle.
    Muistan aikanaan, kun sattumalta poikkesin Keimolan radalle -70 luvun alussa, Leo Kinnusen ollessa siellä harjoittelemassa Interserie sarjan turbo Porschella. Siinä taisi olla jotain 1000 hv, turboviivettä ja mieletön potku sen perään. Leksa ajoi varikkosuoran jälkeiset kaarteet kuin sukkasillaan, pidon äärirajalla, koneen äänen häipyessä lähes kuulumattomiin. Välillä hän kävi tiiminsä kanssa katsomassa saunalenkin mutkassa, lyökö auto sutia niin paljon suoralle lähdössä, vai mikä on.
    Omankin havaintonu mukaan, mustaa raitaa oli riittävästi, on sitä kaasua käytetty ainakin ennen!

    #500271 Ilmoita asiaton viesti

    Nimetön

    mitä minä ymmärrän niin,ensin mutkaan tuloa jarrua sitten Hanaa-ja seuraava,sohero jarru ,kaasu,eli-Hanaa,silläpä kimi pärjääkin ensi vuonna ,kun luiston-esto poistuu vai poistuuko!pate.k.

    #500272 Ilmoita asiaton viesti

    Nimetön
    kekkonen p. wrote:
    mitä minä ymmärrän niin,ensin mutkaan tuloa jarrua sitten Hanaa-ja seuraava,sohero jarru ,kaasu,eli-Hanaa,silläpä kimi pärjääkin ensi vuonna ,kun luiston-esto poistuu vai poistuuko!pate.k.

    Joko tällaiset on kirjoitettu päissään – tai sitten on kyseessä joku salakielinen viesti. Jolla huumetrokarit tms. rikolliset viestii toisilleen. On sovittu foorumi, jossa seuraavat rikolliset lähetykset tai tapahtumat ilmoitetaan, ja annettu koodiavain näiden mystisten viestien tulkkaamiselle.

    #500273 Ilmoita asiaton viesti

    Nimetön

    Juuh, katselin viimeistä RR-kisaa ja jopa näillä mopoilla jarrutetaan ns. sisään mutkaan. Kaasua annetaan mutkan puolivälissä. Siis sellaista tilannetta ei päässyt syntymään että ei olisi ollut joko kaasu tai jarru päällä. Ja kuva tuli mopediin kiinnitetystä kamerasta ja siihen oli lisätty hieno kaasu-jarru mittari!

    eli jos mopolla näin niin kyllä formulallakin. ralliautolla ajetaan sladissa, F1:llä ei metriäkään…

    #500274 Ilmoita asiaton viesti

    Nimetön
    Fulgura wrote:
    Juuh, katselin viimeistä RR-kisaa ja jopa näillä mopoilla jarrutetaan ns. sisään mutkaan. Kaasua annetaan mutkan puolivälissä. Siis sellaista tilannetta ei päässyt syntymään että ei olisi ollut joko kaasu tai jarru päällä. Ja kuva tuli mopediin kiinnitetystä kamerasta ja siihen oli lisätty hieno kaasu-jarru mittari!

    eli jos mopolla näin niin kyllä formulallakin. ralliautolla ajetaan sladissa, F1:llä ei metriäkään…

    Kaksipyöräisillä jarrutustekniikka eroaa huomattavasti autoihin verrattuna. Lisäksi vielä isoilla mopoilla jarrutetaan myös takapyörällä, kun taas pikkuluokissa käytetään ainoastaan etujarrua.

    Jarruttaminen riippuu hyvin paljon juuri mutkan luonteesta mutta perinteiseen tiukkaan mutkaan jarrustetaan ennen mutkaa ja avataan kaasu mahdollisimman aikaisin, yleensä mutkan apexissa.

    #500275 Ilmoita asiaton viesti

    Nimetön

    kun ollaan varmaoja etteitarvitse siltä jalkaa nostaa. Renkaissa on tietty määrä kitkaa ja maksimaalisen sivuttais kitkan saat,kun et tuhlaa kitkaa jarruttamiseen.

    #500276 Ilmoita asiaton viesti

    Nebu
    Jäsen
    Fulgura wrote:
    Juuh, katselin viimeistä RR-kisaa ja jopa näillä mopoilla jarrutetaan ns. sisään mutkaan. Kaasua annetaan mutkan puolivälissä. Siis sellaista tilannetta ei päässyt syntymään että ei olisi ollut joko kaasu tai jarru päällä. Ja kuva tuli mopediin kiinnitetystä kamerasta ja siihen oli lisätty hieno kaasu-jarru mittari!

    eli jos mopolla näin niin kyllä formulallakin. ralliautolla ajetaan sladissa, F1:llä ei metriäkään…

    Väittäisin, että seuraavassa videossa Mika ajaa muutamassa mutkassa hieman sladissa. =)
    https://www.youtube.com/watch?v=viwllFnipds

    Tiedän toki, että tämä on vähän saivartelua ja näinhän ei voitaisi montaa kierrosta ajaa renkaiden valtaisan kulumisen vuoksi.

    #500277 Ilmoita asiaton viesti

    Nimetön

    Joskus ajetaan kaasulla, joskus tyhjäkäynnillä, joskus taas jarrutetaan. Ei tähän ole mitään yhtä oikeaa tapaa, riippuu mutkasta ja ehkä jonkinverran myös autosta ja siitä missä vaiheessa renkaiden elinikää ollaan. Yleisin tapa lienee että jarrutetaan niin myöhään kuin mahdollista ja avataan kaasu heti kun mahdollista. Jos väliin jää aikaa esim joitakin sekunnin kymmenyksiä, niin se aika lirutellaan kaasu ylhäällä.

    #500278 Ilmoita asiaton viesti

    Nimetön

    jatkoa edelliseen lauseeseen vielä:
    Jos väliin jää aikaa esim joitakin sekunnin kymmenyksiä, niin se aika lirutellaan kaasu ylhäällä TAI OSAKAASULLA.
    Esim ranskassa ajetaan kierroksen nopeat alkumutkat osittain selkeästi tasaisella osakaasulla. Osassa taas jarrutetaan ja osassa annetaan HANAA.

    #500279 Ilmoita asiaton viesti

    Nimetön

    Asfaltilla ajettaessa on ideana ajaa ”jouhevasti” eli välttää turhaa luisua.
    Mutkaan ajettaessa jarrutetaan ennen mutkaa(vältetään mutkassa sivuluisu).
    Mutka pyritään suoriutumaan vauhdilla joka on jäljellä jarrutuksesta.
    Kaasulla voidaan korjata jos vauhti on liian hidas.
    Tällä tavalla autoa viedään ns. äärirajoille.
    Riippuen kuljettajasta jarrutustyylit vaihtelevat.
    Toki poikkeuksiakin mutkissa on johtuen niiden kääntymiskulmasta jne… esim mutka joka tiukkenee loppuakohden ajetaan kaasulla kunnesa jyrkintä kohtaa ennen suoritetaan ohjausjarrutus.

    #500280 Ilmoita asiaton viesti

    Nimetön

    Ainoa auto millä ei jarruteta mutkassa on pikkuluokan mikroautot.
    Kaksipyöräisissä käytetään AINA myös takajarrua (painosiirtymä).

    #500281 Ilmoita asiaton viesti

    Nimetön

    Uskomatonta, mutta en vieläkään ole saanut konkreettisia todisteita jotta olisin vedon voittanut! Tässähän ehtii pukki tuomaan lahjoja jo!

    Nebun laittama pätkä on kyllä kiva, mutta ei sieltä tuubasta ole löytynyt sellaista jossa olisi kamera autossa ja grafiikka kaasun ja jarrun käytöstä? Itse en sellasita ole löytänyt :(

    pingpong puhuu vähän mutta asiaa, ei siellä autossa mutkassa ”lepuuteta” jalkoja vaan painetaan joko jarrua tai kaasua mutkasta riippuen sopivasti molempia.

    Jaahas nimimerkki puhuu selvästi autolla ajamisesta, ei F1:stä jossa on hevosia enemmän kuin kaksi.

    Onko kellään kovalevyllään tallessa vanhoja kisoja, joissa muistelee näkyneen jarru ja kaasugrafiikkaa, radalla ei väliä? Sillä saisin voitettua pullon juomaa.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 30)

Alueelle ‘Urheilukeskustelut’ ei voi kirjoittaa uusia aiheita eikä vastauksia olemassaoleviin aiheisiin.