Autokaupassa tapahtui !

Etusivu Foorumit Kotimaa Autokaupassa tapahtui !

Tämä aihe sisältää 211 vastaukset, 0 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  Hadermann 3 vuotta, 3 kuukautta sitten.

Esillä 15 viestiä, 121 - 135 (kaikkiaan 212)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #1096089 Ilmoita asiaton viesti

    Hadermann
    Osallistuja
    Hande, post: 11772710 wrote:
    Ryssätrolli Hadermann pistää taas parastaa.

    Ryssätrolli? Minä. He hehee voi poro parkaa.

    #1096090 Ilmoita asiaton viesti

    Pate45
    Osallistuja
    Hadermann, post: 11772709, member: 18530 wrote:
    Suomi toimii ja on toiminut autotehtaiden koemarkkina-alueena, koska Suomea pidettiin niin alkeellisena maana autoilulle.

    Kaikki tehtaat toivat muutaman sata autoa Suomeen ja katsoivat miten ne merkit pärjää Suomessa. Suomelle on sen politiikasta johtuen aina langennut mopen osa.

    Yksi suurimmista kusetuksista oli se, kun SPJ Keinänen tuotti USA:sta 500 käytöstä poistettua vanhaa Checher taxia.

    USA:ssa taxi käytössä olleilla autoilla oli ajettu yli 1000000 kilometriä ja melkein kaikki oli lähes romuja eikä käyttökunnossa, niihin ei ollut edes varaosia saatavana niiden korjaamiseksi.

    Silti nuo 500 oli jo etukäteen tilattu ja myyty, odottamaan jäi vielä 200 halukasta ostajaa.

    Myöhemmin SPJ perusti yrityksen, jonka tarkoituksena oli tuodaa maahan uusia Chechereitä, mutta tuo ensimmäinen tuontierä vaikutti kysyntään ja hanke kaatui.

    #1096091 Ilmoita asiaton viesti

    Hadermann
    Osallistuja
    Pate45, post: 11772716, member: 1237 wrote:
    Yksi suurimmista kusetuksista oli se, kun SPJ Keinänen tuotti USA:sta 500 käytöstä poistettua vanhaa Checher taxia.

    USA:ssa taxi käytössä olleilla autoilla oli ajettu yli 1000000 kilometriä ja melkein kaikki oli lähes romuja eikä käyttökunnossa, niihin ei ollut edes varaosia saatavana niiden korjaamiseksi.

    Silti nuo 500 oli jo etukäteen tilattu ja myyty, odottamaan jäi vielä 200 halukasta ostajaa.

    Myöhemmin SPJ perusti yrityksen, jonka tarkoituksena oli tuodaa maahan uusia Chechereitä, mutta tuo ensimmäinen tuontierä vaikutti kysyntään ja hanke kaatui.

    Japsit tulivat 70 -luvulla ryminällä Euroopan markkinoille. Ensin tuotiin Suomeen 1000 -autoa ja sitten tehtiin niihin muutoksia, ennen kuin alettiin myymään muualle Eurooppaan.

    Valtavat määrät hienoja ja kannattavia hankkeita on kaatunut Suomen verotukseen. Nyt on kaatumassa koko paska.

    #1096092 Ilmoita asiaton viesti

    Pate45
    Osallistuja
    Hadermann, post: 11772714, member: 18530 wrote:
    Katselin heiman nettiä asian tiimoilta. Tilanne on muuttunut 70 -luvulta jolloin opiskelin ja asiasta puhuttiin.

    Koemarkkinoinnin tuloksena Suomi tuli autotehtaille tutuksi ja Suomessa ruvettiin testaamaan autoja talviolosuhteissa.

    Suomella olisi autoilun parissa suuret mahdollisuudet taloudellisesti, mutta nekin on tuhottu hölmöllä verotuksella. Suomen vika on vaikea. Se on korvien välissä.

    Sotien jälkeen oli Suomessa lännessä valmistetut autot tuontilisenssien takana ja niitä jaettiin tosi vähän, myös silloin piti hakea valuutalla ostolupa länsi-autoille.

    Itäautoja sai ostaa kaupasta vapaasti, kunnes vuonna 1962 tehtiin autoverolaki, se oli väliaikainen ja on voimassa yhä, tämä laki vapautti autojen tuonnin.

    Minulla on tallessa isäni lupa ostaa polttoainetta autoon, se on lääninhallituksen myöntämä vuodelta 1948 ja tuon luvan mukaan, luvan haltija sai tankata keralla rajattomasti, kun se oli muilla rajoitettu 20 litraan.

    #1096093 Ilmoita asiaton viesti

    Hadermann
    Osallistuja
    Pate45, post: 11772719, member: 1237 wrote:
    Sotien jälkeen oli Suomessa lännessä valmistetut autot tuontilisenssien takana ja niitä jaettiin tosi vähän, myös silloin piti hakea valuutalla ostolupa länsi-autoille.

    Itäautoja sai ostaa kaupasta vapaasti, kunnes vuonna 1962 tehtiin autoverolaki, se oli väliaikainen ja on voimassa yhä, tämä laki vapautti autojen tuonnin.

    Minulla on tallessa isäni lupa ostaa polttoainetta autoon, se on lääninhallituksen myöntämä vuodelta 1948 ja tuon luvan mukaan, luvan haltija sai tankata keralla rajattomasti, kun se oli muilla rajoitettu 20 litraan.

    Autoverolaki jätti Suomeen itäeurooppalaisen ilmeen, joka on säilynyt. Suomi näyttää nuhruiselta ja itäeurooppalaiselta.

    #1096094 Ilmoita asiaton viesti

    Pate45
    Osallistuja
    Hadermann, post: 11772721, member: 18530 wrote:
    Autoverolaki jätti Suomeen itäeurooppalaisen ilmeen, joka on säilynyt. Suomi näyttää nuhruiselta ja itäeurooppalaiselta.

    Se ei riittänyt, että perittiin tuon 1962 päätetyn autoveron mukaan maksut uusista autoista, vaan 1971 rankaistiin suomalaisia autonostajia lisäverolla.

    Toukokuun 19 päivä Kekkonen vahvisti allekirjoituksellaann ns. pisteveron, joka nosti yli puoleksi vuodeksi veroja 15%.

    Vero koski mm. uusia autoja, kodinkoneita, elekroniikkaa ja veneitä.

    Muistaakseni tuo vero astui voimaan 6 kesäkuuta 1971.

    Kun tätä veroa käsiteltiin eduskunnassa, niin se oli autokaupalle suuri myyntipiikki, kuen vero tuli voimaan, niin se perittiin sen jälkeen rekisteröidyistä uusista autoista.

    Olen saanut kuulla, että autokaupoissa ennen veron voimaan tuloa oli myyjillä uusien autojen rekisterikilpiä pinoittain, näihin ei verottaja päässyt kiinni.

    Maahantuojat eivät ehtineet tekemään niin suureen määrään maahantulohuoltoja, vaan toimittivat auton paperit myyjille niiden rekiteröintiä varten.

    Myydyt ja rekisteröidyt autot tomitettiin ostajille pitkin kesää, sitä mukaan kun ne saatiin maahantuojilta.

    #1096095 Ilmoita asiaton viesti

    derechas
    Jäsen
    Pate45, post: 11772724, member: 1237 wrote:
    Se ei riittänyt, että perittiin tuon 1962 päätetyn autoveron mukaan maksut uusista autoista, vaan 1971 rankaistiin suomalaisia autonostajia lisäverolla.

    Toukokuun 19 päivä Kekkonen vahvisti allekirjoituksellaann ns. pisteveron, joka nosti yli puoleksi vuodeksi veroja 15%.

    Vero koski mm. uusia autoja, kodinkoneita, elekroniikkaa ja veneitä.

    Muistaakseni tuo vero astui voimaan 6 kesäkuuta 1971.

    Kun tätä veroa käsiteltiin eduskunnassa, niin se oli autokaupalle suuri myyntipiikki, kuen vero tuli voimaan, niin se perittiin sen jälkeen rekisteröidyistä uusista autoista.

    Olen saanut kuulla, että autokaupoissa ennen veron voimaan tuloa oli myyjillä uusien autojen rekisterikilpiä pinoittain, näihin ei verottaja päässyt kiinni.

    Maahantuojat eivät ehtineet tekemään niin suureen määrään maahantulohuoltoja, vaan toimittivat auton paperit myyjille niiden rekiteröintiä varten.

    Myydyt ja rekisteröidyt autot tomitettiin ostajille pitkin kesää, sitä mukaan kun ne saatiin maahantuojilta.

    Onko Sinulla tietoa koskiko tämä ”pistevero” myös njeuvostoliitosta Konelan tuomia ”autoja”?
    Jos vaan jostain saisit selville miten Suomi verotti itäautoja versus länsiautoja.
    Sehän on kaikkien tiedossa (ei engelin eikä tarkkailijan) että itäautoja pakkomyytiin julkishallinnon käyttöön. Itäautojen maksuehdot versus länsiautot oli monin verroin edullisimmat itäromujen hyväksi.

    #1096096 Ilmoita asiaton viesti

    Pate45
    Osallistuja
    derechas, post: 11772727, member: 10651 wrote:
    Onko Sinulla tietoa koskiko tämä ”pistevero” myös njeuvostoliitosta Konelan tuomia ”autoja”?
    Jos vaan jostain saisit selville miten Suomi verotti itäautoja versus länsiautoja.
    Sehän on kaikkien tiedossa (ei engelin eikä tarkkailijan) että itäautoja pakkomyytiin julkishallinnon käyttöön. Itäautojen maksuehdot versus länsiautot oli monin verroin edullisimmat itäromujen hyväksi.

    Tämä 1962 autovero oli progressiivinen ja se oli 40-90 prosenttia auton verotusarvosta.

    Vero sisältyi auton myyntihintaan ja kauppiaat keräsivät kansalta veroa saamatta siitä mitään palkkiota.

    Sitä en tiedä kuinka tuo verotus koski itäautoja, mutta tuosta veron progressiivisuudesta voi vetää johtopäätelmiä.

    Kun aikanaan aloitettiin Saabin valmistus Suomessa, niin niissä oli myyntihinnassa autovero huomattavasti pienempi kuin vastaavan hintaluokan tuontiautoissa.

    #1096097 Ilmoita asiaton viesti

    Pate45
    Osallistuja

    Invalideille palautettiin autovero lääkärintodistuksella, prosentin piti olla riittävä ja haitta pysyvä.

    Jos haitta koski alaraajoja niin palautus oli taattu, kolme vuotta rekisteröinnin jälkeen auton voi myydä tai vaihtaa. ilman jälkeenpäin perittäviä veroja, jos teki aiemmin niin jäljellä oleva vero-osuus perittiin takaisin.

    Kaverini kertoi tapauksen, hänen vakituinen asiakas invaliidi, joka oli Lapin sodassa astunut miinaan ja menettänyt toisen jalan, jalka amputoitiin polven yläpuolelta.

    Kaveri oli myynyt vuosien mittaan tälle invaliidille jo useamman auton, auto vaihdettiin aina kolmenvuoden välein.

    Jälleen kerran oli invaliidilla autonvaihto ja kauppa tehtiin, asiakkaan lääkärintodistus ja veropalautusta varten tarvittavat paperit lähetettiin viranomaisille.

    Parin kuukauden kuluttua asiakas tuli kaverin juttusille ja näytti hylätyt veronpalautuspaperit.

    Kaveri soitti pareissa olevaan numeroon ja tiedusteli tuota hylkäyksen syytä, virkailija kertoi, että lääkärinlausunnossa ei ole mainintaa siitä, että haitta-aste on pysyvä.

    Kaveri ihmetteli sitä ja kysyi miten lääkäri joka ei ole nähnyt potilasta voi tehdä tuollaisen tulkinnan, kun lääkärinlausunnossa on selvästi mainittu, että jalka on amputoitu polven yläpuolelta, enkä ole kuullut, amputoitu jalka alkaisi kasvaa.

    Siinä ei auttanut asiakkaan muu kuin käydä uudestaan lääkärissä ja laittaa uusi lääkärinlausunto jossa ilmeni, että haitta-aste on pysyvä.

    Tässä on yksi esimerkki meillä vallitsevasta byrokratiasta ja siitä kuinka ihmisiä kyykytetään.

    #1096098 Ilmoita asiaton viesti

    Nimetön
    Pate45, post: 11772729, member: 1237 wrote:
    Invalideille palautettiin autovero lääkärintodistuksella, prosentin piti olla riittävä ja haitta pysyvä.

    Paljonko sinä sait palautusta?

    #1096099 Ilmoita asiaton viesti

    Hadermann
    Osallistuja
    Pate45, post: 11772728, member: 1237 wrote:
    Tämä 1962 autovero oli progressiivinen ja se oli 40-90 prosenttia auton verotusarvosta.

    Vero sisältyi auton myyntihintaan ja kauppiaat keräsivät kansalta veroa saamatta siitä mitään palkkiota.

    Sitä en tiedä kuinka tuo verotus koski itäautoja, mutta tuosta veron progressiivisuudesta voi vetää johtopäätelmiä.

    Kun aikanaan aloitettiin Saabin valmistus Suomessa, niin niissä oli myyntihinnassa autovero huomattavasti pienempi kuin vastaavan hintaluokan tuontiautoissa.

    Suomi on aina ollut itsetuhoinen. Se on sisään rakennettu mekanismi.

    #1096100 Ilmoita asiaton viesti

    Hadermann
    Osallistuja
    Pate45, post: 11772729, member: 1237 wrote:
    Tässä on yksi esimerkki meillä vallitsevasta byrokratiasta ja siitä kuinka ihmisiä kyykytetään.

    Tuo on maan tapa Suomessa. Virkamiehillä ei ole töitä ja on pakko hieman ”työllistää” heitä kepulikonstein. Suomi on sekaisin.


    Pate45
    Osallistuja

    Kaverini ura autokaupan parissa kesti yli 30 vuotta.

    Uran aikana hän myi uusia ja käytettyjä autoja yli 7000 autoa, uusien merkkiedustuksia oli Fiat, Lancia, Range Rover, Renault ja Ford.

    Joukkoon mahtui asiakkaita laidasta laitaan, mannet oli yksi porukka joka ”putsasi” epäkurantit vaihtoautot, joita ei myyty muille käyttäjille..


    jänkäjoonas1943
    Osallistuja
    Pate45, post: 11773562, member: 1237 wrote:
    Kaverini ura autokaupan parissa kesti yli 30 vuotta.

    Uran aikana hän myi uusia ja käytettyjä autoja yli 7000 autoa, uusien merkkiedustuksia oli Fiat, Lancia, Range Rover, Renault ja Ford.

    Joukkoon mahtui asiakkaita laidasta laitaan, mannet oli yksi porukka joka ”putsasi” epäkurantit vaihtoautot, joita ei myyty muille käyttäjille..

    Niin, PulituuriPatehan on nimimerkki jolle ei ole koskaan taphtunut mitään. Ainoastaan ”kaverille ja sen kaverille”. Luulis vituttavan;)


    Nimetön
    jänkäjoonas1943, post: 11773570, member: 13301 wrote:
    Niin, PulituuriPatehan on nimimerkki jolle ei ole koskaan taphtunut mitään. Ainoastaan ”kaverille ja sen kaverille”. Luulis vituttavan;)

    Minnuu oikei naurattaa kun jänkhän kirjallinen Mora taas sivalsi Paten pilkkeiksi, hehhehhee.

Esillä 15 viestiä, 121 - 135 (kaikkiaan 212)

Alueelle ‘Kotimaa’ ei voi kirjoittaa uusia aiheita eikä vastauksia olemassaoleviin aiheisiin.