Plaza

Jaahas, taas näitä

23.9.2008
Panu

Aihealueet: Ajankohtaista, Yhteiskunta, Kulttuuri, Koulukuri

laki, isoäidit, ihmisviha, koulu, ihmissuhteet, nuoret miehet, maailmankatsomus, sananvapaus, demokratia

Jaahas, taas näitä - pojalla naksahti, ja ruumiita tuli. Kukaan tuskin on välttynyt kuulemasta päivän pääuutista eli sitä, että jo aikuisen miehen ikiin kasunut nuorukainen surmasi kymmenkunta ihmistä pohjalaisessa ravintolakoulussa. Teurastus vaikuttaa viimeisen päälle Jokelan koulusurmien kopiolta, jopa murhaajan etukäteen tekemiä fanijulistekuvia myöten; ja kuten Pekka-Eric Auvinen, myös tämänkertainen pyssymies haavoitti lopulta itseään menehtyen sairaalassa vammoihinsa. Vaikka nuoret miehet pakkaavat olemaan arvaamattomia, impulsiivisia ja vaarallisia pitkälle kolmannellekymmenelle, ennen kuin testosteronille kehittyy toleranssi, pidän kyllä yleisen turvallisuuden kannalta aidosti huolestuttavana sitä, että asialla oli jo kahdenkympin rajapyykin ohittanut henkilö.

Pekka-Eric Auvisen tapauksessa on pohjimmiltaan huomattavasti vähemmän ihmettelemistä. Auvinen luki liikaa ja liian viisaita, mutta laiminlöi ihmissuhteensa, mihin toki saattoi olla syynä koulukiusaaminen ja siitä johtuva ihmisviha. Tällöin muista ihmisistä tuli hänelle pelkkiä abstraktioita, joiden elämä tuli järjestää hänen kirjoista oppimiensa aatteiden mukaan - hän ei mieltänyt heitä lähimmäisikseen eikä ymmärtänyt heidän olevan yhtä tärkeitä kuin hän itse, heidän haaveidensa ja henkilökohtaisten etujensa olevan samanveroisia omiensa kanssa. Myöskään sukupuoliyhdyntää hän ei ollut ilmeisesti kokenut, mikä taitaa olla juron nuoren miehen sosiaalistumiselle pohjimmiltaan varsin tärkeää: pukille päästessään pojankolli näetsen oppii, että nuo tämän maailman muut ihmiset eivät ole olemassa yksinomaan hänen kiusakseen, vaan että toisesta ihmisestä voi olla hänelle kohtuullisen paljon iloakin. En toki sano, että pelkkä naisettomuus olisi Auvista ajanut järjettömään tekoonsa, mutta yksi rikka sekin oli siinä myrkkyrokassa, jonka elämä syötti hänelle.

Tämä uusi ammuskelu näyttää huomattavasti selittämättömämmältä ja pelottavammalta: tekijä vaikuttaa päällisin puolin tavalliselta, reippaalta ja konkreettiseen ammattiin suuntautuneelta nuorukaiselta, jolla oli ihmissuhteita ja jonka ei olisi luullut pelkistävän muita ihmisiä roboteiksi ilman olemassaolon oikeutta. Hän sanoi kuitenkin ”harrastavansa” nihilististä ihmisvihaa. Teininihilismi siis vetoaa muihinkin kuin liian fiksuihin ja liian abstraktisti ajatteleviin lukioälykköihin. Ehkäpä siksi, että teininihilismi sopii niin hyvin yhteen nuorten ihmisten maailman kanssa.

”Nyt se alkaa taas selittää Kärpästen herrasta”, te huokaisette. Valitettavasti en taida voida tehdä muutakaan. Teininihilistinen maailmankatsomus, jossa vahvemman laki on ainoa laki, väkivaltainen valtiasjohtaja ainoa oikeutettu johtaja ja aikuisten puheet rakkaudesta, suvaitsevaisuudesta, laista ja demokratiasta pelkkää silmänlumetta, on yläastepihan näkökulmasta silkkaa realismia ja järkevää sopeutumista todellisuuteen. Ainoat nuorisoyhteisön jäsenet, jotka puhuvat aikuisten maailman hienoin ja sivistynein käsittein, ovat niitä tyttöjä, jotka esittävät pikkuaikuista, koska tyttöjen kuuluu tehdä niin; mutta koska tytöt käytännön käytöksessään osoittavat noudattavansa aivan samaa Kärpästen herran lakia kuin muutkin nuoret, nämä fraasit kuulostavat heidän suussaan entistäkin ontommilta ja valheellisemmilta. Yläasteen lait vaikuttavat nuorison elämään pitkälti sen jälkeen kun yläasteelta on päästy, sillä aikuisten maailmaan sopeutuminen on pitkällinen prosessi; ja näköjään nuoren ihmisen on siinä toipumisvaiheessa helppo kompastua netissä laajalti tarjolla oleviin yrityksiin jalostaa teini-ikäisen ihmisvihasta jonkinmoinen muka älyllinen maailmankatsomus. Kyllähän minunkin kommenttiosastollani jo aikuisikään päässeet ihmiset latovat aika ajoin tyhjänpäiväisiä latteuksia siitä, kuinka lakeihin ja oikeuteen ja demokratiaan uskominen on naiivia itsepetosta ja kuinka viidakon laki on todellisuudessa ainoa oikea ja rehellinen laki. (Tulkaa hei oikeasti jo pois sieltä yläasteelta. Siellä ei ollut alun perinkään yhtään kivaa ja vielä vähemmän nyt, kun voisitte sen sijaan alkaa kunnolla aikuisiksi.)

Mitään patenttiratkaisuja minullakaan ei ole antaa näihin kouluammuskeluihin. Mitä vanhemmaksi tulen, sen kyynisemmin suhtaudun kaikkiin yrityksiin ratkaista nuorten ihmisten riskikäyttäytymismallien aiheuttamia ongelmia psykologisella ymmärtämisellä. Isoäidilläni oli parempi lähestymistapa tähän asiaan. Silloin kun me pojat olimme teini-iässä, hänellä oli tapana panna leipäveitset ja muut teräaseet vaikeammin saataville joka ilta, ”siltä varalta että joku tulee hulluksi ja aikoo puukottaa”. Siihen aikaan suhtauduimme tähän asiaan lähinnä huvittuneesti, osana sisällissodan anarkian kokeneen isoäitimme hieman hysteeristä turvallisuushakuisuutta. Nykyisin alan kuitenkin kallistua sille kannalle, että isoäiti oli pääpiirteissään oikealla asialla. Jos nuorella voi naksahtaa, sellaisten paikkojen, joissa nuoria käsitellään, tulee rutiiniasiana varautua siihen tilanteeseen, että nuorella myös naksahtaa. Kuten Murphyn laki sanoo, jos asiat voivat mennä tietyllä tavalla vikaan, ennemmin tai myöhemmin ne myös menevät, ja se pahin mahdollisuus tulee niin koneinsinöörin kuin yhteiskuntainsinöörinkin ottaa lujuuslaskelmissaan huomioon.

Ei ole vaikeata selittää, mitä tämä tarkoittaa käytännössä: aseiden saatavuuden vaikeuttamista, aselakien kiristämistä ja oppilaiden ja opiskelijoiden säännöllisiä ruumiintarkastuksia. Ei ole tietenkään välttämätöntä heti alkaa asentaa metallinpaljastimia kouluihin. Aluksi voidaan pitäytyä ihan pistokokeen luontaisissa toimissa, ja jos rautaa on löytyäkseen, siitä ilmoitetaan poliisille, eli poika, joka viisitoistavuotiaana on jäänyt kiinni pyssyn tai puukon muiluttamisesta koulun alueelle, ei täysi-ikäisenäkään voisi saada pyssyä haltuunsa edes luvan perästä. Ja aikuisten ihmisten yliopistoihin sun muihin ammattikorkeakouluihin reikäraudat eivät myöskään kuulu.

Tietysti kaikenlaiset pyssyjärjestöt ja pistoolilla penistään jatkavat pölvästit saavat tästä taas uuden aiheen ulista, miten hirveää on, että heiltä ollaan viemässä heidän leikkikalunsa. Heretkää nyt saakeli parkumasta. Sellainen ihminen, joka ei tällaiseen tragediaan osaa reagoida mitenkään muuten kuin julistamalla: ”yhyy, nyt varmaan aselakeja kiristetään ja meiltä Huomaavaiset Paukuttelijat ry:n jäseniltäkin viedään mutkatkin käsistä”, on tasan tarkkaan juuri sen sortin yhteiskuntavastuuton roisto, jonka sormista se revostolveri elikkä rovninki kuuluukin vääntää. Vastuulliset aseharrastajat - jos sellaisia jossain kivenkolossa oikeasti on - voisivat tietysti yhteistyössä viranomaisten kanssa pohtia, miten aseturvallisuutta voitaisiin parantaa niin, ettei niitä paukkurautoja päädy henkisesti epävakaiden pojanjullien haltuun.

Ylipäätään nämä valvonnasta ja kontrollista ja holhouksesta nipottavat kiusankappaleet tuntuvat vain itse olevan enemmän tai vähemmän valonarkaa sakkia, joita eniten ottaa pannuun se, että heiltä ollaan viemässä mahdollisuudet rankaisematta syyllistyä tai yllyttää rikoksiin. Esimerkiksi sananvapaudesta ovat äänekkäimmin huolestuneita juuri ne tyypit, jotka propagoivat viha-aatteita ja saavat tasapainottomat nuorukaiset syyllistymään raakoihin väkivallantekoihin. (Muiden sananvapaus tätä roskajoukkoa ei tietenkään kiinnosta vähääkään - jos joku heistä sanoo poikkipuolisen sanankin, niin heti ollaan syyttämässä kunnianloukkauksesta.) Minä haluaisin kuulla puhuttavan vähän enemmän yleisestä turvallisuudesta, yhteiskuntakurista, yhteiskuntavastuusta ja yhteiskuntarauhasta sen sijaan että kaikki vastuuttomat ja itsekkäät hillujat selittävät, kuinka kauheaa fasismia ja kommunismia kohtuullisimmat, perustelluimmat ja järkevimmätkin rajoitukset ovat. Ensin huolehditaan siitä, että kansan itsensä valitsema hallitus todella pystyy valvomaan hallitsemiaan. Sen jälkeen puhutaan vapaudesta. Siis ei toisin päin.

Panu Höglund

 

Piditkö artikkelista?

Lähetäkavereille

Lähetä linkki kaverille sähköpostilla

Osion Kolinaa PANUhuoneesta syötteet:
kirjoitukset
kommentit

Juttuja aiheesta
Kyllä nuorikin voi tappaa (30.04.2009, Ajassa)
Surussa, ei vihassa (09.11.2007, Ajassa)
Kun koulukiusattu tulen tuikkasi (26.07.2006, Ajassa)
Keskusteluja aiheesta
loma tuli, teini myös (06.07.2010, Ellit, perhe)
loma tuli, teini myös (06.07.2010, Ellit, perhe)
Teiniin ei saa mitään otetta! (16.11.2009, Ellit, perhe)
1.

Maailma on kaunis ja hyvä elää sille,jolla on aikaa ja tilaa unelmille ja mielen vapaus ja mielen vapaus…

2.

Surullista, mutta nykyisen laajalle levinneen tunnevammaisuuden huomioon ottaen ei yllättävää. Näissä tilanteissa Yrjö Puska nuorempi Atlantin takana sanoisi patenttiselityksenä: ”He was a bad guy”. Mutta onko se niin yksinkertaista? Julkisuudessa pohditaan, miten tällaiset sekopäät saataisiin ajoissa hoitoon ja telkien taakse, mutta harvoin sanotaan, että ME eli YHTEISKUNTA kokonaisuudessaan tai osittain tuotamme tämänkaltaisia yksilöitä.
En väitä, että on helppoa olla poliitikko ja rajallisine resursseine yrittää pitää yhteiskunta menestyneenä ja onnellisena, mutta kun politiikkaan on lähtenyt, niin hyvää korvausta vastaan ottaa myös vastuun päätöksistä. Samat poliitikot, jotka istuvat naama vakavina tiesotustilaisuudessa ovat kuitenkin olleet turvaamassa päätöksillään oman sosiaaliluokkansa ja lähiympäristönsä etuja niillä rajatuilla resursseilla viisveisaten yhteiskunnassa rehottavasta syrjäytymis- ja slummiutumiskehityksestä päihdeongelmineen. Empä usko, että monikaan hallituksen ministereistä kokee tämänkään tapauksen johdosta pistoa sydämessään, joka saisi heidät vielä 5-10 vuodenkin päästä tekemään päätöksiä, joilla vähennettäisiin oikeasti tämänkaltaisten tekojen todennäköisyyttä.
On vaikea tyydyttävästi selittää tämänkaltaisten itsetuhoisten tappajien kehityshistoriassa olevia vaikutteita, mutta tämä ihmisluonto on syntynyt samoista aineksista kuin ne teinit, jotka potkivat taannoin Malmilla ilman syytä juopon kuoliaaksi eivätkä poliisien mukaan ymmärtäneet tehneensä mitään väärin.
Väkivaltarikosten ennaltaehkäisyssä Suomessa vallitseva yksilökulttuuri vailla yhteisön asioihin puuttumista ja kontrollia on lähtökohtana erittäin huono. Miten voisimme estää ketään tappamasta itseään ja muita, kun lukkiudumme asuntoíhimme sekä laitamme musiikin kovemmalle, jos seinän takaa kuuluu tappelun ääniä.
Yksi asia, josta tämänkaltaisissa rikoksissakin usein jätetään sivuseikaksi syitä etsiessä, on päihdeongelma. Tämäkin tappaja rakasti aseiden, tietokoneiden ja seksin lisäksi olutta. Suomessa valtaosa tapoista ja muusta väkivallasta liittyy päihdeongelmiin. Miksi ei voisi myös tässä tapauksessa liittyä?
Ja kansaa vaivaavaan päihdeongelmaan ei hallitus toisensa jälkeen ole kohdistanut yhtään radikaalia toimenpidettä; teot ovat olleet vain kosmeettisia.
Yhdestä asiasta olen pessimistinen ja varma: Tekipä hallitus tapauksen johdosta mitä näennäisiä toimenpiteitä tahansa, mikään ei kouluampumisia ajatellen tule muuttumaan- ne ovat aikakautensa tuote.
Uskon todellisiin muutoksiin tarvittavan kaikkia kansalaisia koskettavaa katastrofia, joka mullistaisi elinolosuhteemme täysin.

3.

”Tekijä vaikuttaa päällisin puolin tavalliselta, reippaalta ja konkreettiseen ammattiin suuntautuneelta nuorukaiselta, jolla oli ihmissuhteita ja jonka ei olisi luullut pelkistävän muita ihmisiä roboteiksi ilman olemassaolon oikeutta. Hän sanoi kuitenkin ”harrastavansa” nihilististä ihmisvihaa. Teininihilismi siis vetoaa muihinkin kuin liian fiksuihin ja liian abstraktisti ajatteleviin lukioälykköihin.”

Noh, eikähän ampuja ollut AMK:ssa (joka siis on korkeakoulu siinä missä yliopistokin) suurimmalla todennäköisyydellä ihan lukiopohjalla…

4.

Lapin yliopiston oikeustieteiden tiedekunnan prosessioikeuden professori Jyrki Virolainen on blogannut aiheesta:

”En voi muuten asiaa ilmaista, kuin että poliisi on tehnyt hirvittävän virhearvion, joka johti 10 viattoman nuoren ihmisen kuolemaan ilmeisesti mieleltään sairaan ampujan kauhistuttavan teon johdosta.”

”Poliisilla on osavastuu surmateoista.”

”Pääministeri Matti Vanhanen: eikö Teidän pitäisi vetää johtopäätökset ja kertoa ministeri Holmlundille, mitä tämän tulisi tehdä, jos ministeri ei itse ymmärrä erota?”

http://jyrkivirolainen.blogspot.com/2008/09/poliisin-hirvittv-virhearvio.html

5.

Olen katsonut sen videon, minkä poliisitkin katsoivat. Siis sen ammuskeluvideon, eikä siinä kyllä näkynyt mitään laitonta, taikka jotain sellaista, josta olisi voinut päätellä, että kyseinen mies syyllistyy pian massamurhaan. Mielestäni ihan turha syyttää asiasta poliiseja.

6.

Naksahtaakohan teillä naisvihaajilla.

7.

Pahat ihmiset tulevat tekemään pahoja tekoja, oli aselaki miten tiukka hyvänsä ja kouluissa kuinka monta turvamiestä tahansa. Turvamiehet ja metallinpaljastimethan vain lisäisivät haastetta ja tekisivät siitä kiinnostavamman.

Pidän myös tuota poliisien syyllistämistä naurettavana. Mitenköhän moni sellainen ihmisvihaaja, joka ei tule koskaan tekemään mitään pahaa, on laittanut nettiin videopätkiä ampumisesta? Pitäisikö nyt niitä kaikkia ihan vaan varmuuden vuoksi rankaista?

Aseita myös saa aina käsiinsä jos haluaa, oli aselaki millainen hyvänsä. Aselain tiukentaminen vain vaikeuttaisi esim. metsästäjien touhuja, ja metsästyksen välttämättömyyden varmasti jokainen koskaan hirveä hämärässä väistänyt autoilija ymmärtänee. Tosin oma metsästäjä - mieheni oli sitä mieltä, että hänen puolestaan käsiaseet (muut kuin tarkkuusammuntaan tarkoitetut) voisi hyvin kieltää.

Ehkäpä olisi hyvä, että aseenkantoluvan edellytyksenä olisi vähintään puolen vuoden aktiivinen metsästys- tai ampumaseuratoiminta ja suositus joltain seuran vanhalta jäseneltä. Silloin epäsosiaaliset yksilöt jäisivät automaattisesti ilman laillista asetta.

Kaikkein eniten minua tässä casessa nyppii ne ihmiset, joita haastatellaan uutisissa. Siis nämä nobodyt, jotka tulevat kertomaan tunnelmistaan ja järkytyksestään - yleensä kyllä kaikkea muuta kuin järkyttyneen oloisina. Siis ihmiset, joilla ei ole koko asian kanssa mitään muuta tekemistä kuin se että sattuvat asumaan samalla paikkakunnalla. Minusta tuollainen huomionhaku ja toisten murheella ratsastaminen on kerta kaikkisen säädytöntä.

Ylipäänsä media taas mässäilee aiheella niin tolkuttomasti, että pistää miettimään, eikö uhrien kunnioitus merkitse ihmisille mitään? Eikö kukaan tunne minkäänlaista myötätuntona omaisia kohtaan? Ilmeisesti ei, koska jos tuntisi, asiaa käsiteltäisiin huomattavasti diskreetimmin ja ennen kaikkea vähemmän.

8.

Nro 3:lle: AMK:lla on toki korkeakoulun statuksensa, mutta tunnen monia restonomeja, jotka EIVÄT ole kouluunsa lukion kautta kiertäneet, vaan ensin esim. ammattikoulun suurtalous/keittäjälinjalta valmistuneet. Samoin tunnen yliopiston käyneitä henkilöitä, jotka eivät ole valmistuneet ylioppilaiksi (no, ainakin yhden). Restonomi kyllä on ihan tuiki konkreettiselle alalle tähtäävä tutkinto, kuten monet ent. ammattikouluista korkeakoulupuolelle siirtyneistä ammattiopinnoista. Siitä kai nimi AMMATTIkorkeakoulu. Eivätkä kaikki lukion valinneet suinkaan ole tähtäämässä yliopistoon, vaan jollekin ”konkreetttiselle” alalle, eivätkä joitakin ihme älykköjäkään.

Hyvää tekstiä Panulta. Mitä sanot internetin ja väkivaltaelokuvien vaikutuksesta tapahtuneeseen ja nuorten miesten maailmankuvan muotoutumiseen? Kun Jokela oli tapahtunut, muuan internetin maailmoihin lumoutunut ystäväni ehätti kiireesti puolustelemaan nettiä ja pelejä (joita myös rakastaa), sanoen että viisas ja fiksu nuori kyllä tietää rajan kuvitteellisuuden ja todellisuuden välillä. Niinpä. Mutta vähemmän fiksulle, vinksahtaneelle tai liiallista testosteronia pursuavalle nuorukaiselle, joka ei ole köytänyt mitään kanavaa purkaa ylijäämäenergiaansa järkevällä tavalla, väkivaltafantasiat voivat näköjään muodostua siksi ainoaksi todellisuudeksi, jota hän elää. Ja tämä voi näköjään jatkua aikuisikään asti, kun tarpeeksi syrjäytyy normaalinuorten seurasta. Tuhoisin seurauksin…

9.

”Esimerkiksi sananvapaudesta ovat äänekkäimmin huolestuneita juuri ne tyypit, jotka propagoivat viha-aatteita ja saavat tasapainottomat nuorukaiset syyllistymään raakoihin väkivallantekoihin.”

Mistä mutu-hatusta vedit tämän? Taidat äänestää perussuomalaisia, vai käytkö körttipäivillä?

Ihanaa kun blogaaja saa purkaa henkilökohtaisia antipatioitaan julkisesti. Eipähän tarvitse ammuskella.

10.

Ongelma aseiden kieltämisessä on se, että ne, jotka niitä aseita haluavat käyttää, kyllä aina sellaisen käsiinsä saavat.

Jos eivät laillista sellaista, niin varmasti laittoman.

Aseiden kieltolaki on vähän niinkuin alkoholin kieltolaki: rankaisee pahimmin kohtuukäyttäjiä, palvelee rikollisia ja kaikille tulee varmasti paha mieli. Ehkä vain on niin, että asevalvontaa tulisi tiukentaa ja asennekasvatusta tehostaa tässä asiassa.

11.

Kommunismi tulisi tottavie kieltää. Itsenäinen Suomi näin tekikin.

En kyllä tajua, miksi metsästys pitäis kieltää tai ammuntaurheilu. Ammunnan harrastajien ja metsästäjien kutsuminen vastuuttomaksi roskajoukoksi kuulotaa aika huvittavalta.

Sananvapauskin on mielestäni aika tärkeä arvo ja sen puuttuminen aiheuttaa pahoinvointia. Kommunismilla tarkoitin tietysti yhteiskunnanvastaista väkivaltaista toimintaa.

12.

Tuo selitys, että aseita kyllä saa vaikka ne kiellettäisiinkin, ei nyt ole ihan niin pätevä kuin jotkut luulevat. On totta, että kriminaalit hankkivat jo nykyään pyssynsä ja torrakkonsa pimeästi, mutta toisaalta taas: milloin viimeksi joku huumekauppias tai liivijengiläinen on marssinut kouluun ja ruvennut ammuskelemaan ns. viattomia sivullisia?

On ihan varmaa, että tilaisuus lisää riskiä ja kiusausta, ja aseiden helppo saatavuus ei ainakaan mitenkään edistä yleistä turvallisuutta ja tervettä asennetta aseisiin (jos sellaista nyt kenelläkään voi olla).

Jos käsiaseet kiellettäisiin (tai ainakin niiden säilyttäminen kotona vailla minkäänlaista valvontaa ja kontrollia) niin voisi perustellusti olettaa, että tämänkaltaisten hörhöilyjen todennäköisyys pienenisi ainakin jossain määrin. Jos joku tuntee pakottavaa tarvetta ”harrastaa urheiluammuntaa”, niin säilytettäköön pyssyjä jossain valvotussa tilassa, esim. ampumakerholla, lukittuina niin, että niihin pääsee käsiksi vain valvotuissa oloissa, ja mielellään vielä suljetussa tilassa.

13.

@10: Aamen.

Minusta tuo internet- vouhotuskin on naurettavaa. Joku ikivanha ukkeli pelastakaa lapset ry:stä, pääministeri ja presidentti siitä eilen jo tv:ssä keuhkosivat, että kyllä Vanhempien Täytyy Valvoa. Selvästikään kukaan heistä ei ole nettaillut tarpeeksi ymmärtäkseen, millainen runsaudensarvi netti oikeasti on.

Kertokaapa, miten vanhemmat valvovat täysi-ikäisen miehen nettailuja?

Minusta lapsen päästäminen nettiin on ihan sama kuin lapsen päästäminen ensimmäistä kertaa yksin kaupungille. Vanhemmat voivat vain kasvattaa lapsensa niin hyvin kuin osaavat, varoittaa pahoista asioista ja kehottaa käyttämään järkeä ja kertomaan vanhemmille jos jokin asia tuntuu oudolta. Ja sitten se on ihan lapsesta kiinni, millaiseen huumejengiin se päätyy kaupungilla tai millaisille eläinpornosivuille netissä.

Lapsia ei voi suojella loputtomiin, siksi lapsille pitäisikin ensisijaisesti antaa välineet suojella itse itseään.

Ylipäänsä tämä tapauksen kirvoittama lässynlää osoittaa taas kerran, että huomattava osa ihmisistä ei näköjään tosiaan pysty sulattamaan sitä faktaa, että jotkut ihmiset ovat ihan syntymästään asti pahoja. Niitä voidaan sanoa psykopaateiksi, sosiopaateiksi tai narsisteiksi, mutta tosiasia on, että heidän pahuutensa on myötäsyntyistä. Olosuhteet sitten vaikuttavat vain siihen, miten tämä pahuus kokretisoituu. Toiset jäävät melko harmittomiksi. Toiset eivät.

14.

”tekijä vaikuttaa päällisin puolin tavalliselta, reippaalta ja konkreettiseen ammattiin suuntautuneelta nuorukaiselta, jolla oli ihmissuhteita ja jonka ei olisi luullut pelkistävän muita ihmisiä roboteiksi ilman olemassaolon oikeutta.”

No, tänään lehdet kertovat, että tyyppi oli koulukiusattu ja syrjäytynyt ja että armeija jäi kesken, kenties mielenterveyssyistä. Näin odotinkin. Jos ihmisellä on kavereita, he kyllä estävät tällaiset naksahdukset elleivät itse ole kajahtaneita.

15.

@12: Haluat siis saada aikaiseksi asevarikoita, joista rikollisten olisi helppo käydä aseensa hakemassa?

Oletko todella niin tyhmä että et ymmärrä, että kyllä sen aseen sieltä ampumaseuran kaapista voi varastaa, vieläpä helposti, jos sellainen fiilis tulee? Aseen ei ole mikään pakko olla oma voidakseen tappaa sillä ihmisiä.

Eikä myöskään tarvitse olla taparikollinen voidakseen ostaa pimeän aseen. minä voisin ostaa sellaisen. Samoin sinä. Sen jälkeen me molemmat voisimme mennä työpaikalle lahtaamaan johtoryhmää eikä aselailla olisi asiaan mitään vaikutusta.

Ihmisten naiivius ei lakkaa koskaan yllättämästä minua.

16.

No mistä sen pimeän aseen sitten voisi ostaa ? En minä ainakaan tiedä. Sensijaan laillisen aseen hankinta on paljon helpompaa. Jos käsiaseet säilytettäisiin lukituissa kaapeissa valvotuilla ampumaradoilla kynnys tuollaisiin tekoihin olisi varmasti korkeampi.

17.

Ironmistress ”Ongelma aseiden kieltämisessä on se, että ne, jotka niitä aseita haluavat käyttää, kyllä aina sellaisen käsiinsä saavat.

Jos eivät laillista sellaista, niin varmasti laittoman.”

Niin, muitteivät kuitenkaan helposti. Kynnys hankkia ase ja patruunoita muuttuu korkeammaksi. Ei niitä laittomia aseita joka paikassa kaupitella.

18.

Rikolliset saavat aina aseensa riippumatta siitä rajoittaako laki vai ei. Maitonaamaisen nuorukaisen on ehkä kuitenkin vaikeampi saada aseita käsiinsä jos lakeja kiristetään. Kaiksesta maailmantuskasta ja ihmisvihasta huolimatta auvisilla ja hengenheimolaisillaan tuskin on alamaailman kontakteja pilvin pimein.

19.

Kyllä minä huolestuisin, jos näkisin jonkun kaverin laittavan tuollaisia ampumavideoita nettiin. Tavallinen tarkkuusammunnan harrastaja (mihin muuhun sitä käsiasetta Suomessa edes tarvitsee?) tuskin haluaa esittää tuollaista nettiramboa.

Ja jotakin on pielessä aselaeissa, jos tuollaiset urpot saavat laillisia aseita käsiinsä. Ne, jotka laittomista aseista vahtoavat, eivät varmasti ole koskaan yrittäneet sellaista edes hankkia, joten koko puhe niiden helposta saatavuudesta Suomessa on silkkaa paskaa. Laittoman aseen hankkiminen edellyttää hyviä suhteita rikollispiireihin, ei niitä tuollaiselle tavalliselle restonomiopiskelijoille kukaan myy.

20.

”Niin, muitteivät kuitenkaan helposti. Kynnys hankkia ase ja patruunoita muuttuu korkeammaksi.”

jos ihminen on valmis murhaamaan useita muita ihmisiä, hänelle tuskin on minkäänlainen ongelma ostaa aseita rikollisilta, noin niin kuin henkisessä mielessä.

Näin kerran kiinnostavan dokumentin, missä erä brittinainen hommasi itselleen melkein kaikkien Euroopan maiden väärennetyt passit, eikä ollut edes hankalaa. Aseen hankkiminen on vielä helpompaa.

”ei niitä tuollaiselle tavalliselle restonomiopiskelijoille kukaan myy.”

Niitä myydään kenelle hyvänsä joka maksaa käteisellä. Toki kontaktien luomiseen menee jonkin verran aikaa, mutta mitenkään mahdotonta laittoman aseen hankkiminen ei ole. Eikä tämä meidän tappajamme ole mikään ”tavallinen restonomiopiskelija”.

Söpöä miten jotkut ilmeisesti vieläkin kuvittelevat, että Suomi on lintukoto ja Pahat Asiat tapahtuvat jossain alamaailmassa, mikä ei kosketa meitä Hyviä, Keskiluokkaisia Ihmisiä.

21.

Faktaa kaikille: Sekä Jokelan että Kauhajoen surmat tehtiin laillisilla aseilla.
Poliisin vain vähän aikaa ennen tekoa myöntämillä. Tähän varmaan viimeistään nyt tulee muutos. Olisi jo aika.

Ei varsinaisesti kuulu asiaan, mutta fakta sekin, että PEA ei ollut armeijaa vielä käynyt (olisiko kelvannutkaan) ja Saari oli joutunut keskeyttämään.
Miksi näille (luvalliset) aseet piti antaa ?

Fakta myös, että olivat koulukiusattuja ja ihmisvihaajia.

Pitäisi jo jossain ministeriöissä ym. lamppuja syttyä.

22.

”Niitä myydään kenelle hyvänsä joka maksaa käteisellä. Toki kontaktien luomiseen menee jonkin verran aikaa, mutta mitenkään mahdotonta laittoman aseen hankkiminen ei ole.”

Ei muuten myydä kenelle tahansa, ei mitään laitonta myydä ”kenelle tahansa”. Tai ne jotka myyvät, jäävät kiinni.

Eihän mikään nyt tietenkään mahdotonta ole. Laittoman aseen hankkiminen on kuitenkin selvästi vaikeampaa kuin laillisen, koska laillinen kannatti hankkia.

”Söpöä miten jotkut ilmeisesti vieläkin kuvittelevat, että Suomi on lintukoto ja Pahat Asiat tapahtuvat jossain alamaailmassa, mikä ei kosketa meitä Hyviä, Keskiluokkaisia Ihmisiä.”

Söpöä, miten jotkut katsovat amerikkalaisia sarjoja ja luulevat niiden vastaavan todellisuutta täälläkin.

Miksi muuten siviilikäyttöön pitää edes antaa automaatti- / puoliautomaattikäsiaseita, joissa voi käyttää lipasta? Eikös tarkkuusammuntaa voi harrastaa aseella, jonka lataa joka laukauksen jälkeen?

23.

Kyllä alkoi taas hirveä jeesustelu ns. asiantuntijoiden ja toimittajien toimesta, ja melkein reaaliaikaisesti. Tuskin oli viimeinen laukaus kajahtanut, kun jo esitettiin ties mitä syytöksiä ja selityksiä tietämättä edes, mitä oikeasti oli tapahtunut ja minkälainen, oikeasti, oli ampuja. Varmaan tiedotusvälineet kohta onnittelevat toisiaan hyvin hoidetusta tiedotuksesta. Uutisissa ei ollut mitään muuta kuin näitä koulusurmia ja lopuksi säätiedotus ja sm-liigan tulokset! Pitääkö tällä nyt niin älyttömästi mässäillä.
Äskettäin ylen toimittaja (nainen) loihe lausumaan, että Jokelan ja kauhajoen ampujilla on yksi yhteinen piirre; nuori, hiljainen mies. Voi herran jestas sentään. Laitetaanko nyt kuulusteluihin kaikki(100 000?) hiljaista suomalaista nuorta miestä. Oman kokemukseni mukaan tällaiset miehet 99%:sti inhoavat kaikenlaista väkivaltaa, eivätkä tee pahaa kärpäsellekään. Oikeastaan soisi, että he enemmänkin puolustaisivat itseään. Onko kovaääninen, agressiivinen mies jotenkin täysin turvallinen tapaus. Suosittelen käymään kaupunkien keskustoissa perjantai-iltaisin.
Kyllä tällaisten tapauksien taustalla on paljon enemmän, pitkällinen ongelmaisten asioiden sarja ja lopulta se, että ase on sittenkin niin helppo saada. Tällaisten tapausten täydellinen ehkäisy on ihan mahdoton asia.
Lisää yhteisöllisyytä toitotetaan nyt. Eikö nykyajan kuva ole se, että yhteisöt hylkivät toisia yhteisöjä ja varsinkin toisia yksilöitä(koulukiusaus). Toisia ei oteta mukaan 'yhteisöllisyyteen', vaikka nämä itse sitä haluaisivatkin. Näin on ollut kyllä aina, eikä siitä sen suurempaa porua ole pidetty.
Toki on kyllä mahdoton päästä sisään siihen ajatusmaailmaan, että pitää viedä mahdollisimman monta täysin viatonta ihmistä mukanaan. Yleensä nämä tyypit ampuvat vain itsensä jossain hiljaisuudessa. Psykologiassa lienee kuitenkin olemassa joku *laajennetun itsemurhan' käsite?

24.

Panun kanta asekontrolliin ja aseharrastajiin tuntuu olevan vähän… sanoisinko värittynyt?

Pulttilukkoisella kiväärillä tai taitettavalla haulikolla ei paljon kouluammuntoja järjestetä. Ne ovat vaikeita kuljettaa paikalle huomaamatta, hitaita ladata ja pitkällä kiväärillä on vaikea osua nopeaan kohteeseen eli siihen paniikissa juoksevaan luokkatoveriin, ja taitettava haulikko on liian hidas ladata etteikö talonmies ehtisi kesken lataamisen mätkäistä rappurallilla takaraivoon. Pumppu- ja automaattihaulikot tietysti kävisivät, mutta ongelma on niiden hankkimisessa - ne maksavat perkeleesti ja (suomessahan ammuskellaan lähinnä vain luvallisilla aseilla) niille luvan saaminen on melko vaikeaa. Toisekseen taitaapa niidenkin makasiinin kapasiteetti olla hyvin rajoitettu nykyisen aselain puitteissa?

Konepistooli olisi ideaali työkalu mutta niitä ei suomessa saa käyttöönsä kuin PV ja poliisi, ne voidaan jättää samantien pois laskuista. Jäljelle jää pienet käsiaseet. Näitähän nykymaailmassahan on kahta sorttia - kaksitoimisia revolvereita ja automaattipistooleja. Revolverin ongelma on sylinterin pieni kapasiteetti ja äärimmäisen hidas lataaminen kun se on ammuttu tyhjäksi, taas tulee rappurallista…

Automaattipistooli ratkaisee ”ongelman”: Lippaasseen mahtuu yleensä pitkän matkaa toista kymmentä patruunaa, kolmen lippaan tuliannoksella voi tyhjentää 30-60 patruunaa (aseen rakenteesta riippuen) ennen kuin joutuu menemään vessaan lukkojen taakse täyttämään lippaita - eikä 4-5 lippaan mukaan saaminen pitäisi tuottaa ongelmia, johan itse mutka tulee yleensä 2-3 lippaan kanssa ja varalippaitahan saa urheiluliikkeistä. Ei siis ihme että sekä Pekka-Eric että Matti valitsivat .22LR automaattipistoolit - halpa ase, helppo saada luvat ja ainakin ehtii tyhjentää laatikollisen (.22LR ammukset myydään 50kpl rasioissa) helposti.

Suomessa tarvitsee käyttää pistoolia vain pariin hassuun luvalliseen toimintaan:
-Poliisi tai puolustusvoimien operatiivinen henkilö voi ylläpitää ampumataitoaan vapaa-ajalla, tällä verukkeella saa jopa 9mm automaateille lupia
-Loukkumetsästyksessä lopetuspistoolina (9mm tai vaikka magnum-revolvereita)
-ISSF:n ammuntalajeissa kilpailemiseen ja sen harjoitteluun (.22LR)
-Practical-ammuntaan ja muihin punaniskojen ammuntalajeihin (nää voi olla ihan mitä vaan 9 millistä hirvikivääriin)

Ikävä kyllä punaniska-ammunnat eivät ole noin vain kiellettävissä vaikka melko turhia ovatkin, mutta samoin kuin ISSF:n lajit, niitä harrastetaan ampumaradoilla. Keskitetty varastointiratkaisu tulisi olla mahdollinen.

Poliisit ja puolustusvoimien henkilökunta käyvät tarpeeksi tarkat psykologiset testit jo ammattin hakiessa. Ei pitäisi olla pelkoa että he päättävät lähteä kostamaan maailmalle. Toisekseen heille ei pitäisi olla mitään vaikeuksia järjestyä joku varastointiratkaisu jolla saataisiin heidän harjoittelumutkat turvalliseen paikkaan. Poliisin virka-ase (Glock jotain), samoin kuin PV:n pistoolit (H&K USP ja FNP-9) ovat puoliautomaatteja ja niiden rekyylikäyttäytyminen poikkeaa siinä määrin revolvereista että melkein jopa suosittelisin harjoittelemaan samanlaisella kuin virka-asekin on, pidän kuitenkin näitä palveluja hyödyllisiniä ja hyödyllisempänä mikäli virka-ase on matkassa.

Entäs nämä loukkumetsästäjät? Suosittu lopetuspistooli on 9mm puoliautomaatti - mutta miksi? Esim. CZ-75 variantteineen, suosittu 9mm pistooli suomessa, vetää 17 patruunaa lippaaseen. Kyllä se loukkuun jäänyt supi pitäisi tippua yhdellä osumalla kun kuitenkin ammutaan vain noin metrin päästä, mihin niitä kuuttatoista muuta tarvitaan? Tai vaikka ampuisikin kerran ohi, riittää revolverin sylinterissä vielä 5 patruunaa.

Esitän näillä perusteilla ratkaisumallia ihan keskustelun herättämiseksi: Lupamenettelyn tiukentaminen, jotta huolestuttavammat kaverit eivät saisi aseita ja toisekseen mustan pörssin aseiden (en jaksa uskoa että KAIKKI aseet suomessa olisivat luvallisia, en vain muista kuulleeni luvattomalla aseella ammuskellun) hinnat nousisivat hörhöjen saavuttamattomiin.

Ehdotan että kaikkiin tuliaseisiin ulotetaan jo nyt joihinkin aseisiin sovellettu suosittelumenettely - jonkun uskottavan tahon tulisi allekirjoittaa ostolupa-anomus ja vakuuttaa perusteluiden aitous. Myöskin perusteiden hyväksymiskriteereitä voisi tiukentaa - ”ampumaharrastuksen” ei mielestäni tarvitsisi kelvata kakskakkosen saamisen perusteiksi, sen sijaan ”ampumaharrastus seurassa x” ja puolloksi seuran puheenjohtajan nimmari, olisi hyväksyttävämpää.

Summa summarum: Tiukempi lupamenettely vaikeuttaisi tällaiseen tarkoitukseen aseen hankkimista merkittävästi.

Tämä tosin on vain osa ratkaisua.

Mistä saataisiin rahaa nuorison mielenterveystyöhön ettei kukaan nuorimies päätyisi tällaiseen ratkaisuun?

25.

Supon pitäisi ryhtyä kyyläämään aktiivisesti niitä nettisivuja, joilla hengaavat nihilismiin ja ihmisvihailuun mieltyneet, Nietzscheä lukevat lukiolaisklopit. Henkilöllisyydet selville vain, ja merkintä mustaan listaan, jolle joutuville aseenkanto-oikeutta ei voi myöntää.

Tietysti näitä mustiin pukeutuvien, uhomusiikkia kuuntelevien öyhökloppien uhosivuja on netissä pahuksen paljon, eikä aina ole helppo erottaa, miten todellisesta uhasta on kyse. Niinpä Supolle varmasti pitäisi perinpohjaista kartoitusta varten antaa lisärahoitusta - Panuhuoneen blogiprofiilissa viisaan linjauksen mukaisesti. Mutta linja saisi olla mieluummin liian tiukka kuin liian liberaali, vaikka tämä johtaisikin siihen lieveilmiöön, että muutaman vuoden päästä Supon kirjoissa on tietty määrä kloppitaudistaan täysin parantuneita kelvollisia kansalaisia.

Epäilen kyllä, että jokin lakipykälä estää tämänkin järkevän hankkeen ja kieltää Supoa laatimasta listoja näin löyhillä perusteilla. Ja toki jostain ilmestyy ihmisiä kertomaan, että on olemassa mukavia mustiinpukeutujia ja sympaattisia Nietzschen lukijoita. Ja että joka tapauksessa rekisteröintiperusteet loukkaisivat syvästi kaikkia maamme aseharrastajia.

26.

Ensinnäkin ihmettelen suuresti, miten tällainen henkilö on voinut saada ampumaseuraan kuulumatta ensiaseekseen tuollaisen pistoolinsohlon, jolla ei edes ole minkäänlaista ampumaurheilullista käyttötarkoitusta. Omien kokemusteni mukaan täällä länsisuomalaisessa rannikkokaupungissa täytyy ensin käydä aktiivisesti ampumaradalla ampumassa lainakiväärillä, ja saada sikäläisiltä suositukset, ennenkuin poliisi edes harkitseekaan lupien myöntämistä. Kiväärillä on sitten ammuttava aktiivisesti ja osoitettava aitoa kiinnostusta ampumaurheiluun, jotta saisi suositukset, joilla saisi luvat pistooliin. Siis ihan oikeaan urheilupistooliin, ei tuollaiseen leluun.

Lyhyesti sanoen: tuollaisten perärysälälöiden poliisi on holtiton ja vastuuton. Lienee pikku jutustelu poliisin kanssa riittänyt lupien saamiseksi.

Vaatimukset henkilöä kuulustelleen poliisin ja/tai sisäministerin erottamisesta taas ovat alkeellista ja luiskaotsaista kostomentaliteettia. Näitä nettiampumavideoita nyt on kymmenen tusinassa, eikä poliisin kai ole tarkoitus kerätä aseita pois ihmisiltä, jotka julkaisevat ampumavideoita netissä? Hälytyskellot voivat kyllä soida, ja nähdäkseni poliisi on menetellyt kuten pitääkin. Sisäministerille ei taas yksittäisen poliisin mahdollinen töppäily kuulu mitenkään.

Aseiden kieltämisestä Ironmistress jo sanoi oleellisimman. 20 kilon kaasupullolla saa paljon pahempaa jälkeä aikaan kuin lelupyssyllä. Sillä voi romahduttaa vaikka kerrostalon. Kuitenkaan kaasupullojen myyntiä ei voida kieltää. Pelkällä veitselläkin on tehty (2003 Kiinassa) pahempia joukkomurhia kuin tämä eilinen.

Mitä ampujan motiiveihin tulee, no… Ei tällaista käytöstä saada kitkettyä lisäämällä nuorisopsykiatrian määrärahoja. Tämäkin tyyppi oli kai ulospäin ihan normaalin oloinen, vaikkakin hiljainen ja sulkeutunut. Sellaisiahan löytyy. Suurin osa ei koskaan pura piilevää ahdistustaan tähän tapaan, mutta poikkeuksiakin löytyy, kuten olemme havainneet. Kilahdukset ovat miltei mahdottomia ennustaa. Ainoa mahdollinen tapa korjata ongelmaa olisi tervehdyttää yhteiskuntaa ja sen arvomaailmaa, ja tämä vaatisi niin raskasta yhteiskunnallista insinöörityötä, ettei se demokratiassa olisi mahdollista, ainakaan 50 vuotta lyhyemmällä aikavälillä. Käytännössä tämä merkitsisi sekä vihervasemmistolaisen meemipleksin että konsumerismin kitkemistä ja niistä kumpuavan nihilistisen arvotyhjiön täyttämistä vahvoilla arvoilla, kuten kodilla, uskonnolla ja isänmaalla, siis yhteisöllisyydellä. Tämä eliminoisi eksistentialistisen ahdistuksen ja ”nuorisonihilismin”. Tosin samalla astuttaisiin niin suurien ryhmien varpaille (joista BB:n tuottajat ovat yksi pienimmistä), ettei henkistä paluuta 1800-luvulle meidän elinaikanamme nähdä.

27.

Jätkähän kuului jo intissä kumipäitäkin alempaan E-kastiin. Mielenkiintoista, että hän sai aseen niin helposti?

28.

@26: Todella hyvää settiä.

@22: ”Ei muuten myydä kenelle tahansa, ei mitään laitonta myydä ”kenelle tahansa”. Tai ne jotka myyvät, jäävät kiinni.”

Tavalliset restonomiopiskelijat voivat ostaa ja ostavat huumeita ja anabolisia steroideja. Laitonta kamaa. Joku niitä heille myy.

Miksi aseet olisivat poikkeus?

Ja kuten jo aikaisemmin mainitsin, laittomia passejakin saa ihan todistetusti helvetin helpolla.

Miksi aseet olisivat poikkeus?

Ai niin, minä en katso telkusta muuta kuin Avaran luonnon ja uutiset.

29.

Todettakoon käsiaseista vielä, että Petri Gerdt teki oman verilöylynsä omatekoisella shrapnellipommilla. Sellaisen osaa rakentaa kuka tahansa lukion kemiasta armoviitosilla läpipäässyt. Ammoniumnitraattia, dieselöljyä, lasipurkki ja nupinauloja. Mukaan omatekoinen nalli, vaikkapa elohopeafulminaattia, asetoniperoksidia ja yhdeksän voltin paristo. Tarvikkeet voi ostaa vaikka Biltemasta tai Bauhausista.

Ne, jotka tällaisen verilöylyn haluavat järjestää, aina keksivät keinon siihen. Jollei pistoolilla, niin omatekoisilla pommeilla sitten.

30.

Ois pitäny siutkin hukuttaa Huruslahteen silloin kun vielä oli mahdollisuus.

31.

”Supon pitäisi ryhtyä kyyläämään aktiivisesti niitä nettisivuja, joilla hengaavat nihilismiin ja ihmisvihailuun mieltyneet, Nietzscheä lukevat lukiolaisklopit. Henkilöllisyydet selville vain, ja merkintä mustaan listaan, jolle joutuville aseenkanto-oikeutta ei voi myöntää.”

Ilkka Salmi tästä juuri puhui, ja viisaasti puhuikin.

”Tietysti näitä mustiin pukeutuvien, uhomusiikkia kuuntelevien öyhökloppien uhosivuja on netissä pahuksen paljon, eikä aina ole helppo erottaa, miten todellisesta uhasta on kyse. Niinpä Supolle varmasti pitäisi perinpohjaista kartoitusta varten antaa lisärahoitusta - Panuhuoneen blogiprofiilissa viisaan linjauksen mukaisesti.”

Supo voisi kurssittaa joukon kunniallisiksi tiedettyjä ja kansalaiskuntonsa osoittaneita nettiveteraaneja vapaaehtoisiksi nettiagenteikseen.

32.

@29: Niinpä. ja ottaen huomioon millaisia lampaita suurin osa ihmisistä on, saisi luultavasti, kirveen puukon tai pianonkielenkin kanssa aika monta tyyppiä hengiltä ennen kuin tulisi siitä tuolla aiemmin mainitusta rappurallista.

Jalkajousella taas voisi viereisen rakennuksen yläikkunoista tai katolta lahdata jengiä pihalle ja menisi aika kauan, ennen kuin porukka tajuaisi, että jotain on todella vialla ja kannattaisi mennä suojaan.

Mutta kiristetään vaan aselakia, sama se minulle. Meillä on kaikki ne pelit ja vehkeet mitä isäntä metsästyksessä tarvitsee jo hankittuna.

33.

Edit: tarkoitan tietysti taljajousta.

34.

Nro seiskalle:
”Pahat ihmiset tulevat tekemään pahoja tekoja, oli aselaki miten tiukka hyvänsä ja kouluissa kuinka monta turvamiestä tahansa. Turvamiehet ja metallinpaljastimethan vain lisäisivät haastetta ja tekisivät siitä kiinnostavamman.”

Pahat ihmiset? onko lapsellisempaa käsitettä? Kaikissa ihmisissä on ihan varmasti taipumus pahaan.

Sairaat ihmiset on paljon todenmukaisempi. Miksi turvasysteemit lisäisivät kiinnostusta? Mistä tiedät että terroristeja kiihottaa haasteet, oletko kenties itse alalla?

Näitä sällejä joita ollaan jo liikaa nähty kiihottaa ihmisviha,
vallankumous, aseet, suuret filosofit kuten darwin ja muut pellet.

35.

”Ois pitäny siutkin hukuttaa Huruslahteen silloin kun vielä oli mahdollisuus.”

Omalla nimellä, kiitos. ”VX” ei soita mitään kelloja.

36.

”Ois pitäny siutkin hukuttaa Huruslahteen silloin kun vielä oli mahdollisuus.”

Ja muuten, mielenkiintoinen tuo muotoilu ”sinutKIN”. Keitä muita sitten olet jo hukuttanut? Poliisisetä on varmasti kiinnostunut tietämään.

37.

Eli nyt on sitten sellainen kysymys ilmassa että oliko tuossa luokassa sukupuolijakauma fifty-fifty ja oliko tämä tarkoituksellista tulitta pääsääntöisesti luokan naiset? Eli mikä on tuon sukupuolijakauman mahdollien sukupuolisota-ulottuvuus?

Ehkäpä vielä tähän saakin jonkun mies-nais jutun mene ja tiedä mitä vielä tulee eteen. Teoriassa voisihan jopa sellainenkin olla mahdollista että kaveri olisi lukenut ATM-juttuja ja päättänyt kostaa. Tämä siis teoriassa. Todennäköisempää lienee kai kuitenkin että Humpscutit ja muunlainen kuolemankultti on tässä kuitenkin kipinöinä, kaiketi vielä joku psyykelääkemössö ja joku nuoruuden karvas kokemus, vai.

Feministi Johanna Kantola on jo ennen tuon sukupuolijakauman julki tuloa ehtinyt kertoa Suomen miesten väkivallasta Eurooppalaiseen mediaan. Mutta saas kattoa millä tavalla tämä juttu nyt lähtee pyörimään kun ryhtyy ideologisempi naisverkosto aktivoitumaan ja miten hedelmällinen lähtökohta tällä kertaa olisi kyseessä. Ainakin saadaan hyvät luvut mitä tulee vuoden tilastoihin, eiköhän Amnestyssäkin ole jo kampanjat suunnittelussa.

38.

Eli oliko kyseessä miesnäkökulmasta katsottu ”Pelon Maantiede”. Kaikkihan voi repiä omansa tuosta. Papit näkee Saatanaa, naistutkijat patriarkaattia, antiliberaalit vapaita aselakeja, mielenterveyden liitto mielenterveyden palvelujen supistamista ja miesaktivisti sitten myös omiaan. Isänmaalliset tais kuitenkin jäädä ilman pisteitä tälläkin kertaa.

39.

Nuoria kiihottavat väkivaltapelit ja TV-ohjelmat (big brother jne.) pitää kieltää. Miksi kansan valitsema Suomen hallitus ei tee tätä? Koska se ei kuulu heille, väkivaltapelit ja TV-ohjelmat kuuluvat yksityisomaisuuden piiriin, joten hallituksella ei ole tähän mitään valtuuksia.

40.

Kyseessä oli catering-linja, joten suurin osa luokkatovereista luonnollisesti naisia. (Muistelisin jostain lukeneeni, että 3 miestä luokalla kaiken kaikkiaan, siis ampuja mukaan laskettuna.)
Toisaalta ampui myös miesopettajan ja ampui kohti miehiä käytävällä, joten eiköhän se IHMISviha ole avainsana…

41.

Kannattaisi pysähtyä miettimään minkälaisessa ympäristössä ja ilmapiirissä tämän päivän parikymppiset ovat kasvaneet. He syntyivät joko laman alle tai sen keskelle. Koko heidän elinikänsä Suomea on johdettu kaikilla tasoilla kriisijohtamisen periaatteilla. Koko ajan elämän kaikilla sektoreilla on kiristetty, supistettu, tehostettu ja leikattu.

Tämän päivän kaksikymppiset ovat eläneet koko elämänsä nurkan takana vaanivan maailmanlopun odotuksessa. 80-luvulla maailmanlopun piti tulla ydinsodan muodossa, sen jälkeen maailman piti loppua otsonikatoon, islamilaiseen terrorismiin, ympäristökatastrofiin ja nyt meidän tappaa ilmaston lämpeneminen. Koko heidän elämänsä ajan media on keskittynyt vain ikävillä uutisilla revittelyyn, riidan kylvämiseen ja pelon lietsontaan

Parikymppiset on kasvatettu tietoisesti häpeämään itseään ja olemassaoloaan. Heidät on kasvatettu tuntemaan syyllisyyttä kolmannen
maailman tilanteesta, ympäristön tilasta ja luonnonvarojen loppumisesta. Heille on pienestä pitäen opetettu miten turhia ja tarpeettomia he ovat. He ovat aina tienneet ettei heidän elintasonsa tule saavuttamaan edes isovanhempiensa elintasoa. Heille on kerrottu ettei opiskelu kannata. Heille on kerrottu että aikuisena heitä odottaa vain ikuinen pätkätyöputki vähäarvoisissa tehtävissä, massairtisanomiset ja päättymätön asuntovelkavankeus neukkukuutiossa jonka arvo romahtaa.

Miksi siis yrittää? Optimismihan on tyhmyyttä, yrittää ei kannata koska siitä ei saa mitään palkinnoksi. Ainoa aito ilo on vahingonilo. Suosituimmat tosi-tv ohjelmat perustuvat esiintyjien nöyryyttämiseen; Mitä pettyneempi naama ja mitä raivokkaampia vihanpurkauksia ruudusta nähdään, sitä tyydytetympi katsoja on. Nettipalstojen uutiskommentit tihkuvat negatiivisuutta ja nihilismiä. Positiivisiin uutisiin tulee aina ensimmäisenä vähättelevä, tarkoituksellisen loukkaava, riitaa haastava tai pilkallinen kommentti.

Kyllä meidän on syytä vakavasti pohdiskella miksi meidän
yhteiskuntamme tappaa nuorista aikuisista ihmisyyden kantavimman
voiman, toivon. Minne hukattiin usko parempaan huomiseen? Minne on
hävinnyt elämänilo? Miksi saavutuksistaan ei saa nauttia vaan niistä
täytyy tuntea syyllisyyttä? Miksi niin moni ostaa torilta paidan
jonka viesti on: Positiivisuus on p**seestä? Miksi synkkyyden ja
epätoivon lietsontaa kutsutaan realismiksi tai kriittisyydeksi?

Mikä meitä oikein vaivaa?

42.

@10 ironmistress
”Ongelma aseiden kieltämisessä on se, että ne, jotka niitä aseita haluavat käyttää, kyllä aina sellaisen käsiinsä saavat.

Jos eivät laillista sellaista, niin varmasti laittoman.”

Tuo kyllä koskee lähinnä hämärämiehiä ja rikollisia. He kyllä saavat aseensa.

Sensijaan syrjäänvetäytyjä nörtti mallia Auvinen tai tämä Kauhajoen paukuttelija, tuskin tuntee ketään, jolta voisi ostaa aseen. Eikä heidän sosiaalinen elämä ole niin vilkasta, että ”pääsisivät piireihin”. Jos minun pitäisi nyt syystä tai tosiesta saada käsiini tulivoimaa, niin lähtisin kyllä samalle tielle eli aseurheilun pariin tai vaihtoehtoisesti ostaisin jousipyssyn. Rikollisia asekauppiaita en tunne enkä oikein tiedä mistä pitäisi lähteä kyselemäänkään.

- Syltty

43.

6.
Naksahtaakohan teillä naisvihaajilla.

24.9.2008 klo 08.42, help

EI naksahda, on varmaan jotenkin naksahtanut jo…

44.

werwerwerrw, kuten satunnaislukija jo totesi, sen mutkan voi hankkia proxyn kautta, ja rikolliset kyllä myyvät kenelle tahansa, jolla on käteistä. Aivan samalla tavoin kuin laittomia huumeitakin. Ja huumeiden käyttö on nörttipiireissä puolestaan julkinen salaisuus.

Petri Gerdt ei käyttänyt aseita. Hän käytti räjähteitä. Entäpä ne kotikemistit, jotka päättävätkin kokata jotain taistelukaasua? Kilistääkö Aum Shinrikyó kenenkään kelloja?

Pitäisikö meidän kieltää ammoniumlannoitteet ja dieselöljy? Joo niin, kielletään vielä asetoni, vetyperoksidi, elohopea, typpihappo, ammoniakki, nupinaulat ja lasipurkit, sillä niilä kaikilla saa aikaiseksi sellaisen shrapnellipommin ettei ole tosikaan. Ai niin, etanolikin pitäisi kieltää. Mutta hetkinen, mehän olemmekin kokeilleet etanolin kieltolakia jo kerran, mahtaisikohan se onnistua tällä kertaa…?

Jos minun pitäisi saada käsiini tulivoimaa, tekisin ”zip gunin” eli omatekoisen tussarin. Iskurimekanismi nallipyssystä tai starttipistoolista, putkeksi pätkä vesijohtoa ja ammuksiksi haulikonpanoksia. Tuollainen omatekoinen haulikko on lähietäisyydeltä yksi kaikkein ikävimpiä tuliaseita - sillä osuu aina ja pehmytkudoksissa haulit aiheuttavat ikävää jälkeä. Käytön jälkeen sellainen on helppoa hävittää, ja sen jäljittäminen on käytännössä mahdotonta.

Eli konstit on monet, ja sellainen ihminen, joka haluaa joukkomurhan tehdä, kyllä aina keksii keinot siihen. Vaikka sitten omatekoisella pommilla.

45.

Opettaja ampujasta: keskiverto-oppilas, oli ystäviä, ei ollut syrjäänvetäytyvä, sosiaalinen. Myös muita kommentteja ollut, ettei ollut mitenkään poikkeavan syrjäänvetäytynyt. Väenväkisin koetetaan saada samaan muottiin kuin esim. auvinen(enkä hänestäkään nyt hirveästi tiedä). On ihmisille jotenkin helpompaa laittaa nämä ampujat yms.(ennaltasovittuun?) lokeroon. Ei siis ollut mitään sellaista häiriökäyttäytymistä, johon opettaja tai koulupsykologi olisi voinut puuttua. Jäljelle jää ainoastaan nuo videot ja hengenheimolaiset netissä; he ehkä olisivat voineet varoittaa(ja poliisillahan oli tietoa!)

46.

@41: Yhteiskunta sitä ja yhteiskunta tätä.

Yhteiskunta ei ole hankkinut asetta ja painanut liipaisimesta.

Jos ihminen menee tappamaan toisia, hän on kyllä tasan tarkkaan ihan itse siitä vastuussa, ei yhteiskunta.

99,9% ihmiskunnan historiasta on ollut ihan vitun paljon vaikeampaa aikaa kuin viimeiset 22 vuotta. On todella typerää kuvitella, että tämänkin rikollisen elämä olisi ollut niin VAIKEAA, että oli ihan pakko vähän ruveta veritöihin.

En myöskään käsitä näitä sairauteen vetoajia. Se on medikalisaatiota, se. Mikä tahansa julmuus tai pahuus selitetään sairaudeksi. Viedään vastuu pois tekijältä.

Kun tosiasia on se, että kaikissa ihmisissä on kyky pahaan, ja toisilla on halua siihen enemmän kuin toisilla. Eivätkä jälkimmäiseen kategoriaan kuuluvat ihmiset ansaitse minkäänlaista myötätuntoa tai empatiaa.

47.

Piti vielä lisätä tähän ketjuun tutun rikospoliisin kommentti Jokelan tapauksen jälkeen; ” Kun ihminen on sekä älykäs että hullu niin mitkään kiellot tai rajoitukset eivät häntä pysäytä.” Älykästä rationaalisesti toimivaa psykopaattia vastaan ei voi avoimessa yhteiskunnassa suojautua muuten kuin tunnistamalla kehittyvät persoonallisuushäiriöt mahdollisimman aikaisessa vaiheessa. Päättäväinen ja älykäs ihmisvihaaja löytää kyllä itselleen välineen vihansa ilmaisemiseen. Välineisiin kohdistuvat kiellot ja rajoitukset auttavat vain turruttamaan mieliä ja tuudittamaan ihmiset valheelliseen turvallisuuden tunteeseen.

48.

”Eli konstit on monet, ja sellainen ihminen, joka haluaa joukkomurhan tehdä, kyllä aina keksii keinot siihen.”

Konstit ovat monet, mutta tosiasia on, että tappamiseen tarkoitetulla valmiilla raudalla on äärettömän paljon helpompi tehdä joukkomurha kuin sellaisilla tarveaineilla, jotka pitää itse kokata ja sekoittaa. Jos joukkomurha edellyttää pitkällisiä valmistelutöitä, on huomattavasti suurempi todennäköisyys, että kattila kaatuu ennen kuin soppa on keitetty - että valmistelutyöt paljastuvat poliisille ennen myöhäistä.

49.

”Tavalliset restonomiopiskelijat voivat ostaa ja ostavat huumeita ja anabolisia steroideja. Laitonta kamaa. Joku niitä heille myy.

Miksi aseet olisivat poikkeus?”

Miksi aseet olisivat sama kuin anaboliset steroidit tai passit?

Kyllähän mullekin on uhottu, että tällaisen aseen saa helposti. Kukaan näistä uhoilijoista ei asetta kuitenkaan ole koskaan saanut hankittua. Anabolisia kyllä saa kuntosalilta, aseita ei ole tultu tarjoamaan ekä passeja.

Jos muuten laittoman aseen kerran saa niin helposti, niin miksi nämä kaverit sitten hankkivat lailliset aseet?

50.

”Jos ihminen menee tappamaan toisia, hän on kyllä tasan tarkkaan ihan itse siitä vastuussa, ei yhteiskunta.”

Täsmälleen samaa mieltä. Mutta. Nämä ihmishirviöt ovat tämän ajan ja yhteiskunnan tuotteita.

Olen myös samaa mieltä että me elämme materiaalisesti ihmiskunnan historian rikkainta aikaa ja meillä on aivan huikeita mahdollisuuksia muokata omasta elämästämme melkein mitä vaan. Mutta. Vaikeina aikoina ihmisiä kannusti usko tulevaisuuteen ja toivo paremmasta huomisesta.

Meneppä nyt mille hyvänsä keskustelupalstalle ja kerro että meillä menee hyvin ja että meillä on paremmat mahdollisuudet onnelliseen elämään kuin kenelläkään esi-isitämme niin saat saavikaupalla kuraa niskaan.

Ajan nosmi tuntuu olevan: Synkkä, apaattinen, masentunut nihilisti jonka tehtävä on anteeksipyydellä olemassaoloaan.

Näkyvissa kommentit 1-50. Yhteensä 260 kommenttia.

Kirjaudu sisään

Tai kommentoi vierailijana

HUOM! Rekisteröitymällä käyttäjäksi varaat itsellesi pysyvän nimimerkin!

Näitä luetaan

”Viekastellen suoritettu sukupuoliyhdyntä”

26.7.2010, 22.40 | Ajassa

Katselukertoja: 2641

Kommenttien lukumäärä: 44

Trahison des clercs

24.7.2010, 17.30 | Ajassa

Katselukertoja: 967

Kommenttien lukumäärä: 27

Atria: Se minkä länsi tuo sen itä vie

29.7.2010, 14.40 | Ajassa

Katselukertoja: 334

Supersankaritkin nukkuvat öisin - hotelleissa

26.7.2010, 12.47 | Matkalaukku

Katselukertoja: 276

Nämä puhuttavat

”Viekastellen suoritettu sukupuoliyhdyntä”

26.7.2010, 22.40 | Ajassa

Katselukertoja: 2641

Kommenttien lukumäärä: 44

Trahison des clercs

24.7.2010, 17.30 | Ajassa

Katselukertoja: 967

Kommenttien lukumäärä: 27

Pakistan, pataanit ja punapaidat

29.7.2010, 23.40 | Ajassa

Katselukertoja: 241

Kommenttien lukumäärä: 4

Pelikassamies: Kiekkovetoja

28.7.2010, 19.03 | Urheilu

Katselukertoja: 196

Kommenttien lukumäärä: 3

Takaisin ylös